Az első magyar
gőzüzemű vasutat 1846-ban helyezték üzembe. Az 1867. évi
kiegyezés után, az 1868. évi XII. tc. alapján a Magyar Állam
megváltotta a Magyar Északi Vasút Pest-Salgótarján vasútvonalát.
Ezzel alakult meg 1868. július 1-jén a Magyar Államvasutak,
melynek neve – a kiegyezés után megalakult Független Felelős
Magyar Kormány első közmunka- és közlekedési miniszteri, Gróf
Hídvégi Mikó Imre 1869. október 31-én megjelent rendelete
alapján – Magyar Királyi Államvasutak lett.
A vasúti
társadalombiztosítás fejlődésének első állomását (!) az 1870.
március 13-án jóváhagyott Alapszabállyal 1870. április 1-jén
megalakult MÁV Hivatalnoki és Szolgai Nyugdíjintézete
jelentette.
Röviddel ezt
követően 1870. április 20-án megalakult a MÁV Pályaorvosi
Szolgálat. Mindemellett a vasúti dolgozók további támogatását
célozta az alacsony jövedelmű alkalmazottak részére létesített
MÁV Betegsegélyező Pénztár.
1907-ben az
Országos Munkásbiztosító Pénztár megalakulásakor a MÁV
Betegsegélyező Pénztár megszűnt. Vagyonának két részre
osztásával jött létre a MÁV Vállalati Betegsegélyező Pénztár és
a MÁV Külön Betegsegélyező Pénztár. Előbbihez tartoztak a napi 8
koronát meg nem haladó, míg az utóbbihoz az évi 2400 koronát meg
nem haladó fizetésű dolgozók. A Külön Betegsegélyező Pénztár
orvosi rendelővel is rendelkezett a Keleti Pályaudvar
szomszédságában.
1921-ben a
Népjóléti Minisztérium megalkotta az Országos Tisztviselői
Betegsegélyező Alapot, valamint a közlekedési vállalatok régi
kívánságára az 1907. évi XIX. tc. módosításával 1924. január
1-jén létrejött a MÁV-nál egy külön Betegsegélyező Intézet.
1927-ben a MÁV
alkalmazottak által önkéntesen fizetett járulékokból (ún.
téglajegyek), valamint az Önkéntes Támogatási Alapba fizetett
0,5%-os járulékból jött létre a MÁV Betegségi Biztosító
Intézete.
A vasúti dolgozók
és családtagjaik részére biztosított ingyenes gyógykezelés,
gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök, gyógyfürdő ellátás,
kórházi ápolás többek között, a II. Világháborút követően
elveszett kassai, illetve kolozsvári BBI kórházban, illetve
rendelőintézetben volt hozzáférhető. A folyamatosan növekvő
igényeknek megfelelően került kialakításra 1925-1927 között a
nevét gyakran cserélgető, kezdetben 50 ágyas MÁV Kórház és
Rendelőintézet Budapesten. (1927: Magyar Királyi Államvasutak
Betegségi Biztosító Intézet Magánkórháza és Orvosi
Rendelőintézete; 1930. február: MÁV BBI Vitéz Nagybányai Horthy
Miklós Magánkórház és Központi Rendelő; 1930. augusztus: Horthy
Miklós MÁV Kórház és Rendelő.)
Ezt követte a budai
MÁV Tüdőszanatórium, majd a vidéki gyógyfürdők. Az 1933. évi XCV.
tv. alapján lettek a MÁV egészségügyi intézményei az egységes
vasútegészségügyi rendszer tagjai.
A széttagolt
biztosítói szervezet – így a MÁV BBI, valamint a pályaorvosi
intézményrendszer is – 1950-ben az újonnan megalakított SZTK-val
szűnt meg. A BBI feladatkörét a betegségbiztosításban a
Vasutasok Szakszervezete, egészségügyi ellátásban pedig a
vasútegészségügyi szolgálat vette át. A vasútegészségügyi
szolgálatot a vidéki nagyvárosokban lévő központi
rendelőintézetből és a hozzájuk kapcsolódó üzemorvosi
rendelőkből álló Területi Egészségügyi Központok alkották.
1992-ben a
Társadalombiztosítás két alapjának létrehozásakor a MÁV fenn
tudta tartani korábbi nyugdíj- és egészségbiztosítási
rendszerének elemeit, ezek azonban elvesztették önállóságukat.
1999-ben az önálló
költségvetési intézmények formájában működő egészségügyi ellátó
intézmények egy Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériumi
rendelettel megszűntek, és az 1997-ben a MÁV Rt., a Vasutas
Önkéntes Kölcsönös Kiegészítő Egészségpénztár, a Magyar Állam
(képviselő: Gazdasági és Közlekedési Minisztérium), és a
Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. által alapított
Vasútegészségügyi Szolgáltató Közhasznú Társaság részévé váltak.
A Vasútegészségügyi Szolgáltató
Közhasznú Társaság országosan a vasúti közlekedés
szervezeti rendszerére épült, több mint 100 éve fennálló és
folyamatosan megújuló egészségügyi szolgálat, amely 1999 óta non
profit gazdasági társaság formájában működik.
A Vasútegészségügyi Szolgáltató Közhasznú Társaság tényleges
egészségügyi tevékenységét 1999. novemberében kezdte meg, mint
az addig költségvetési szervként működő és miniszteri rendelet
alapján megszüntetett MÁV területi egészségügyi központok
jogutódja, azzal a szándékkal, hogy e nagy tradíciókkal
rendelkező egészségügyi ellátórendszert, értékeit megőrizve
alkalmassá tegye a piaci igények kielégítésére, új utak
keresésére az egészségügyben.
2000. tavaszán a tulajdonosok köre a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút
Részvénytársaság belépésével bővült. Ezzel a Vasútegészségügyi
Kht. (VKHT) az ország egész területét átfogó egészségügyi ellátó
szervezetté vált.
A Vasútegészségügyi Kht. az ország teljes területén jelenlevő,
minőségi szolgáltatást nyújtó egészségügyi ellátó szervezet. Az
országos hálózat tagjai az egészségügyi feladatokat végző
regionális egészségügyi központok és az azok működését
integráló, a társaságot irányító budapesti központi szervezet. A
rendszert alkotó egészségügyi központok jellemzően egy járóbeteg
ellátó szakrendelő intézetből és a hozzá csatlakozó, az adott
megyékben elhelyezkedő háziorvosi-üzemorvosi és fogorvosi
rendelőkből épülnek fel. Ezek a szakrendelők a megyeszékhelyeken
és nagyobb településeken működnek, szolgáltatásaik leginkább az
általános szakrendelés (belgyógyászat, sebészet, szemészet,
laboratórium, stb.) köréből valók. A társasághoz tartozik még
két mozgásszervi (Hévíz, Harkány) és egy kardiovaszkuláris
(Balatonfüred) rehabilitációt végző intézmény is.
A vasút-egészségügyi alapellátás (háziorvosi tevékenységgel is
kiegészítve) országosan több mint 100 telephelyen működik. A
társaság mintegy 200 000 magyarországi lakos egészségügyi
ellátásában vesz részt, akik túlnyomórészt a vasutas dolgozók,
nyugdíjasok és családtagjaik körébe tartoznak.
2006