Magyar Nemzet: Nemrég
megjelent egy tanulmány, amely radikális
reformokat javasol a felhalmozódott
államháztartási hiány kiküszöbölésére. A
dolgozat, amelynek Bokros Lajos, Csillag István
és Bauer Tamás mellett Mihályi Péter a szerzője,
Utolsó esély címmel jelent meg. Államcsőd,
esetleg gazdasági válság közeledik?
Bod Péter Ákos: A gazdaság
tulajdonképpen jól van, sőt növekszik. Igaz, a
növekedési ütem attól is függ, milyen mutatót
alkalmazunk. Ebből a szempontból a GDP mutatja a
legkedvezőbb képet; de ha már a bruttó nemzeti
termékkel számolunk, kisebb növekedést látunk. A
tíz ország, amely az unióhoz csatlakozott –
ebből nyolc egykori tervgazdaság –, kapott
támogatást a növekedéshez, sajnos ezzel hazánk
nem élt valami jól: a dinamikát tekintve az
utolsó harmadban vagyunk. Válsághelyzet a
gazdaságban nincs, ám az állam pénzügyeivel nagy
gond van. Nem konjunkturális gondot látok, hanem
strukturálisat: túl sokan élnek az államból,
amely a legális jövedelmeknek túl nagy részére
tenyerel rá, mégsem tud annyit elvenni a
gazdaság és a társadalom szereplőitől, hogy
elegendő jusson a fontos kiadásokra. Mindennek
sajátos, új kontextusát jelentik az uniós
tagságunkból eredő kötelezettségek: immár nem
magyar belügy, hogy mennyi az államadósság s
mekkora a deficit. Ezeket illetően fontos uniós
normákba ütközünk; mindez nemcsak kellemetlen,
de nehezen belátható következményekkel is
járhat. Abból, hogy ma sokan élnek az államból,
az következik, hogy holnapután is sok igénnyel
kell számolni, amely nem szorítható vissza
pusztán pénzügyi megfontolások alapján. Amikor a
túlzott deficitről szólunk, nem a pénzügyi
ortodoxia szól belőlünk. Az viszont valóban
érdekes, hogy az a médiaértelmiség és a szakmai
közvélemény, amely szinte titkolta az
államháztartás hiányát 2002 és 2006 között, most
nagy hangerővel sürgeti a kiigazításokat. Pedig
a kedvezőtlen folyamatok, amelyekkel most tele a
sajtó, két évvel ezelőtt is fennálltak.
Lányi András: A lebegtetett
államcsődnek kétségkívül politikai haszna van: a
koalíció úgy kormányozhat tovább, hogy nem
firtatjuk hosszabb távú gazdaságpolitikai
elképzeléseit, csak azt, hogy rövid távon hogyan
oldja meg a helyzetet, amit nem utolsósorban
éppen ő idézett elő. Kevéssel a választások
előtt csökkentik az áfát, a választások után
megemelik, erre még csak azt mondom, átlátszó
trükk. Az viszont mélyen igazságtalan, hogy a
valóban takarékosságra ösztönző magasabb
áfakulcsot engedték le, most ellenben a
közszükségleti cikkeket, illetve a
kedvezményezett kulturális szolgáltatásokat
érintő alacsonyabb áfakulcs növelésére
készülnek. Abban én egyáltalán nem vagyok
biztos, hogy a magyar gazdaság jól van. Nem
elvont mutatókat kellene nézni, hanem azt, hogy
mennyi jut – egyre kevesebb –
közszolgáltatásokra, kultúrára, a környezet és
az egészség védelmére, vagy azt, hogy a
növekedés milyen alacsony foglalkoztatottság
mellett ment végbe, s máris láthatjuk, hogy ez
egészségtelen növekedés.
Magyar Nemzet: Mit tehet az
állam e helyzetben?
Lányi András: Az állam
feladata a magánteljesítményeket – ahogy mondani
szokás – a közjó irányába terelni. Ám az állam
erre a rendszerváltozás óta képtelen.
Magyarországon ugyanis a magántulajdonon alapuló
versenygazdaság hamarabb alakult ki, mint a
demokratikus jogállam. Nem akadt, aki a piacot
szabályozza, a magánvállalkozás számára kedvező
feltételeket megteremtse. A középosztály, ha
volt egyáltalán, elszegényedett. A piaci
szektorban keletkező jövedelmek elégtelensége
kikényszeríti az állami újraelosztást, az
államadósság finanszírozása a piac elől szívja
el a hitelforrásokat. Kevesen és egyre
kevesebben vállalkozhatnak bármire, ami tisztes
megélhetést biztosítana. Az állam sem a
törvények, sem a méltányos verseny szabályainak
betartatására nem képes az új oligarchiával
szemben. Polányi Károly hívta fel egykor a
figyelmet arra, hogy a modern állam párhuzamosan
terjeszkedik a piacgazdasággal. A piac
veszedelmes, dinamikus szerkezet, amely, ha egy
vele arányos szabályozórendszer nem tartja
kordában, ön- és közveszélyessé válik. A
szabályozatlan piacgazdaság felszámolja önmagát.
Mihályi Péter: Lányi András
idealisztikus normát, mondhatnám, kommunisztikus
világképet tár elénk; ahhoz képest persze, hogy
nincsen tökéletes állapotban a magyar gazdaság –
ahogy a belga, az ausztrál és a svéd sem. A
magyar gazdaság alapvetően jól van. Igaz, amikor
Bod Péter Ákos a gazdaság állapotát a GDP-vel
jellemzi, az körülbelül annyira helyénvaló, mint
amikor egy ember egészségi állapotát a
testhőmérsékletével írják le; attól, hogy nincs
lázunk, még lehetnek lelki problémáink, mégis
egészségesnek mondjuk magunkat. Az állami
szerepvállalás vizsgálatakor élesen
elválasztanék két aspektust: egyrészt, hogy
mennyit és mire költ az állam – például hogy
elég pénz jut-e a közszolgáltatásokra, s ezek jó
helyre jutnak-e –; másrészt a bevétel és a
kiadások egymáshoz viszonyított nagyságát kell
megvizsgálni. Nincs mélyebb gazdasági alapja,
hogy a magyar államnak több pénzt kelljen
kiadnia, mint amenynyi a bevétele. Pedig most ez
a probléma. Ez ellen az unió is jogosan
protestál, ezt kell gyorsan rendbe tenni,
különben hatalmas bajok lesznek.
Varga István: Gazdasági
szereplőként úgy érzem, válsághangulat van. A
gazdaság egészében nincs pénzügyi válság, a nagy
cégek és a pénzügyi vállalatok jól érzik
magukat, csak az utca embere, a vállalkozók
pénztelenek és az államháztartás. Tehát a
nemzetgazdaság szektorait külön kell
értékelnünk. Az állami bevételek azért
hiányoznak, mert egyrészt az adóztatott
szektorok nem tudnak olyan teljesítményt
nyújtani, amelyek elegendő bevételt
biztosítanának a közfeladatokhoz, másrészt nincs
elég adózó, ugyanis az a tőke, amely itt
letelepedett, eredményesen vonja ki magát az
adózás alól. Például 1999-ben még csak tizenhat
off-shore pénzügyi társaság volt Magyarországon,
2003-ban már százhuszonkilenc, amikor is a
nyereségük elérte a 290,7 milliárd forintot, de
adójuk csak 2,8 százalék volt.
Mihályi Péter: Ez teljes
félreértés. Néhány cég postafiókként használja
hazánkat, nincs közük az országhoz, egyetlen
alkalmazottjuk sincs nálunk, csak itt vannak
bejelentve. Miért fizetnének adót? Szerintem
örüljünk, hogy 2,8 százalékot fizetnek.
Varga István: Azért ezek és a
nem pénzügyi kedvezményezett vállalkozások a
statisztikai rendszerünk elemei, azt a bizonyos
GDP-t és exportvolument, amelyre olyan büszkék
vagyunk, ezek is produkálják…
Mihályi Péter: Nem igaz.
Varga István: Bocsánat,
dehogynem. Vannak nagy számban nem pénzügyi
off-shore cégek is; az unióba való belépésnél a
jogi feltételek megváltoztak ugyan, ám az
adózási kedvezmények másként megmaradtak. A
Világbank több olyan tanulmányt publikált, amely
már a címében is hirdeti, milyen sikeres volt
itt is a creative destruction, az alkotó
rombolás. Olyan gazdaságpolitika érvényesült
nálunk, amely a helyi gazdaságot eltakarította,
hogy a bejövőnek teremtsen lehetőséget. A
bejövők a csekély adózásuk mellett leszorították
a bérszínvonalat is, márpedig a leszorított
bérrel csekély a fogyasztás, ezáltal a mások
általi foglalkoztatás is fék alatt van, továbbá
a bérből eredő adó is szerény – hát persze hogy
hiányos az államháztartás.
Bod Péter Ákos: Josef
Schumpeterről van szó, aki egy darabig
pénzügyminiszter volt Ausztriában. Ő ajándékozta
meg a világot a creative destruction fogalmával,
s ez a kapitalizmus összefoglalása. Egyszerűen
arról van szó, hogy egy szerkezetet lebontanak s
egy másikat újraépítenek. Ami
Kelet-Közép-Európában zajlik, az nyilvánvaló
illusztrációja ennek. Aki végigmegy a Váci úton,
a kenderjuta- és csavargyárak helyén
autószalonokat és bevásárlóközpontokat lát. Azt
a nézetet azonban nem osztom, miszerint a
betelepülő tőke az állami hiány egyik oka.
Inkább úgy gondolom, hogy gazdasági válság ugyan
nincs, de a foglalkoztatással súlyos gondok
vannak, és nemcsak az idealisztikus, hanem a
létező európai mintákhoz képest is. A magyar
gazdaságot három szektorra lehet bontani. A
külföldi tulajdonú cégekre, amelyek jól érzik
magukat, de nem foglalkoztatnak sok dolgozót; a
magyar középvállalkozói körre, amely alapvetően
hazai erőforrásokkal működik – ezek közt van,
amelyik jól áll, sőt az általam ismert adatok
szerint ez a réteg stabilizálódott, de egy része
csak küszködik; s van végül egy rejtőző,
önfoglalkoztató réteg, amely gyakran belelóg a
nem legális gazdaságba. A legális gazdaságot
túladóztatja az állam, miközben a gazdasági
szereplők nagy része nem járul hozzá a
közterhekhez. Egy részük azért nem, mert nem
képes, másik részük pedig nem fizet adót,
miközben Mercedesszel jár. A feketegazdaság
Magyarországon nagyobb probléma, mint
Szlovéniában vagy az egykori Csehszlovákiában.
*
Magyar Nemzet: Tehet-e valamit
az állam a gazdasági tulajdonszerkezet
arányainak megváltoztatásáért?
Egedy Gergely: A magyar
piacgazdaság kialakulása sok rendhagyó vonást
mutatott; az államszocialista rendszerből csak
olyan feltételek mellett lehetett kilépni,
amelyek épp a klasszikus piacgazdasági verseny
tagadására épültek. Torz, deformált piacgazdaság
jött létre, s ez az, amellyel az államnak
úgy-ahogy együtt kell működnie. Ez a
kapitalizmus azonban nem olyan, mint amilyet
Nyugat-Európában találunk. Egyfelől
kétségtelenül igaz, hogy a külföldi tőke
nélkülözhetetlen, hiszen olyan szervezeti
kultúrát és technológiát hoz be, amely egyébként
nincs meg, de az is egyértelmű, hogy ez a tőke
nem az ország fejlődésében érdekelt, és a
nyereségének jelentékeny részét hazaviszi.
Felsorakoztathatók tehát közgazdasági érvek a
külföldi tőke mellett, ám nem volna szerencsés,
ha a mérlegelésben mindig kizárólag a gazdaság
saját racionalitása érvényesülne. Az a
hagyományos funkció, amely egy polgári
demokráciában a nagyvállalkozásokra hárul –
mecenatúra, karitatív tevékenység,
környezetvédelem –, nálunk hiányzik, hiszen a
multinacionális tőke dominanciája miatt nem
válhatott tőkeerőssé a hazai középosztály, amely
ezeket a funkciókat betölthetné. Ez pedig a
magyar társadalom szerkezetére is markáns és
igen kedvezőtlen hatást gyakorol. Át kell ezért
alaposan gondolni, hogy milyen mértékben
támogassa az állam a külföldi tőke térnyerését.
Varga István: Csakhogy
politizáló tőkéről van szó, amely jelentős
mértékben képes az érdekeit érvényesíteni, és
rendszerint az új kormányok felállásakor nyújtja
be a számlát. Emlékezzünk, a 2002-es választás
előtt László Csaba egy pénzpiacot élénkítő
csomagot állított össze a tőzsdei
árfolyamnyereség és a határidős
értékpapír-kereskedelem adómentessé tételével.
Az államháztartás pedig épp a pénzhiány miatt a
következő költségvetéshez már megszorító
csomagot kapott 2003 júliusában. Az elmúlt
tizenöt év ilyen, pénzügyi értelemben dinamizáló
és a társadalmi működést fékező csomagok sorát
hozta. A pénzügyi szektor és szakirodalom mindig
nagy örömmel üdvözli, ha az új kormány javítja
az esélyeit, csakhogy ilyenkor a nem
pénzügyiekét fékezi. Óriási összegeket engedtek
át a kormányok a pénzpiac szereplőinek a
költségvetés terhére. A hazai gazdaság nemcsak a
belépő és a bent lévő érdekeltségek tekintetében
különbözik, hanem a pénzpiaci és a nem pénzpiaci
szereplők esélyei is igen különbözőek.
Mihályi Péter: A tényeket
tekintve igaza van, a nagyságrendeket tekintve
azonban egyáltalán nincs. Ma Magyarországon az
állami adókhoz és járulékbevételekhez képest
minden vállalati nyereség eltörpül. Az szja-, a
nyugdíj- és egyéb bevételek adják az állam
zsebébe áramló pénz zömét, s az, amiről Varga
István beszél, legfeljebb tíz–húsz százalékot
tesz ki. Ha egy pillanatra elfogadom az
elemzését, miszerint a kapitalizmus és a
pénzpiacok így viselkednek, akkor föl kell
tennem a kérdést, hogy vajon miért nem tesznek
így Finnországban, Észtországban, Szlovéniában
is. A turáni átok sújt minket? Nem, egyszerűen
arról van szó, hogy nálunk tizenhat éve a
kormányok többet költenek, mint amennyi pénzük
van. Ennek semmi köze a multinacionális tőkéhez:
ugyanazok a multik vannak jelen nálunk, mint
Finnországban, ahol az állam tíz éve
költségvetési többletet produkál, és ott nincsen
szükség megszorító intézkedésekre.
Lányi András: Csakhogy nálunk
sokkal gyorsabban és nagyobb arányban került a
gazdaság a multinacionális tőke kezébe, s ezzel
valószínűleg összefügg az állam bevételeinek
elégtelensége.
Mihályi Péter: Nem függ össze.
Mindenki arról beszél, hogy a külföldi
befektetők hiteleznek a magyar gazdaságnak,
miközben a magyar államadósságnak körülbelül a
fele magyar rezidensek birtokában van. Magyar
bankok, biztosítók, nyugdíjintézetek hiteleznek
az államnak. Ezek a magas nyereségből fizetik a
betéteseknek a reálkamatot. Szó sincs arról,
hogy a pénzpiacok nagy nyeresége egy az egyben
külföldre vándorolna: a pénz fele szépen itt
marad, és magyar állampolgárok előmenetelét
segíti elő. Ezek az állampolgárok tehetősebbek,
és vannak megtakarításaik. Ők kapják a magas
kamatot. S ha ez a dolog így áll, akkor fordítva
érdemes belegondolni: ha tudniillik a magas
kamatok, pénzügyi nyereségek eltűnnének, akkor
ezek felét a magyar középosztály veszítené el.
Nem kéne zürichi gnómokban és a kapitalisták
összeesküvésében gondolkodni.
Varga István: A magyar
bankrendszernek nem a fele, hanem körülbelül a
kilencvennégy százaléka van idegen kézben. Az
egész nemzetgazdaság pénzügyi eszközeinek és
kötelezettségeinek állományát pontosan ismerjük.
A múlt év végén kerekítve
harmincháromezer-kilencszázkilencvenmilliárd
forint volt a kötelezettségünk és
tizenkétezer-ötszázmilliárd az
eszközállományunk, azaz a pénzügyi vagyonunk
mínusz huszonegyezer-ötszázmilliárd forint, úgy
százmilliárd dollár. Magyarországon jelen van
százmilliárd dollár idegen pénzügyi tulajdon,
amely az egész gazdaságot működteti, és ennek
nagy ára van. A nemzetgazdaságból adósság és nem
adósság – részvény, cégtulajdon – típusú
jövedelemként már 2004-ben nettó ötmilliárd
euró, tehát mintegy hatmilliárd dollár távozott.
Ennyit transzferál ki az ország, nem áruforgalmi
egyenleg, hanem e felett, kizárólag jövedelem
címén. Ez azt jelenti, hogy a magyarországi
tőkejövedelmek döntő része elhagyja az országot.
Lányi András: Száz–százötven
évvel ezelőtt, mikor zömmel külföldi kézben volt
a magyar bankrendszer, felépült egy város, úgy
hívják, hogy Budapest. Most viszont szinte
lerombolódott, s többnyire bankszékházak épülnek
benne. Nekem is gyanús, hogy itt nem kifizetődő
a reálszférába befektetni, ugyanakkor e pénz
nagy részét maga az állam szívja el, s az
államadósságot finanszírozza ez a bankrendszer.
Egedy Gergely: Ez is arra
utal, hogy a Monarchia kapitalizmusa más jellegű
volt, mint a mostani…
Varga István: Az
államháztartás hiánya, amelyet ma olyan
kellemetlennek tekintünk, 2002-ben nagy volt:
9,4 százalék, erre még rápakoltunk
kétszázötvenmilliárd forintot az MNB
veszteségének megtérítéseként, tehát a tényleges
költségvetési hiány 12,1 százalékra nőtt, de ez
utóbbiról hallgattunk, így senki sem sokallta.
Egyébként Magyarországra a pénzügyi vállalatok
tényleg nem fektetnek be, csak államkötvénybe,
pénzpiaci papírba. A biztosítási,
nyugdíj-megtakarítások semmilyen mértékben sem
vesznek részt a gazdaság működtetésében, így a
megtakarításokkal folyamatos pénzkiáramlás
zajlik.
Magyar Nemzet: Van köze a
multikhoz a jelenlegi államháztartási hiánynak,
vagy nincs?
Mihályi Péter: Nincs.
Bod Péter Ákos: Ha a magyar
államháztartás hiányát a külföldi tőke
jelenlétéhez kötjük, eltévedünk. Inkább fordítva
áll a dolog: a túl nagy állami deficit elszívja
a pénzt a reálszféra elől, s átszivattyúzza a
pénzügyi szektorba. De nem azért van így, mert
nálunk gonoszabb a külföldi tőke, mint máshol,
hanem azért, mert az állam rosszul gazdálkodik.
Magyarországon a hazai tulajdonú piaci szereplők
száma valóban túl csekély. Sajnos 1990-ben nagy
adóssággal tértünk át a piacgazdaságra, ezért
mindjárt az indulásnál rászorultunk a külföldi
tőkére. Ha nem így alakul, erősebb lett volna a
magyar középosztály. A jelenlegi problémákat
azonban lehet jól és kevésbé jól kezelni. Van,
akinek sikerül javítania múltból eredő
problémáin, van, akinek nem. Írország kemény
munkával a volt gyarmattartó és gazdag szomszéd
Anglia fölé nőtt három évtized alatt, míg a
görögök nem sokkal kerültek előbbre.
Lányi András: A
multinacionális cégbirodalmak, amelyek eleve
behozhatatlan előnyökkel, ráadásul állami
támogatással szerezték meg a hazai gazdaság
aránylag versenyképes részét, csírájában
fojtották meg a hazai közép- és
kisvállalkozásokat. Ugyanakkor sokkal kevesebb
foglalkoztatottal – s még kevesebb hazai
foglalkoztatottal – érnek el nagyobb
teljesítményt, ami igenis visszafogja a hazai
fogyasztást, valamint az arra épülő magyar kis-
és középvállalkozások kibontakozását. A
foglalkoztatottak alacsony, illetve a
kilátástalan élethelyzetek növekvő száma nagyobb
szociális terheket ró az államra, amely épp
akkor kénytelen növelni kiadásait, amikor nincs
miből. Ezeket a költségeket a multinacionális
szektorban elért növekedés nem fedezi. Nemcsak
azért, mert nem itthon adózik, s mert
beszállítói és egyéb kapcsolatai révén a
jövedelem nagy részét kimenti, hanem azért is,
mert sehol a világon, így nálunk sem óhajtja
megfizetni azokat a környezeti, kulturális,
szociális költségeket, amelyeket okoz. Nem
hiszem, hogy az államháztartás hiányának
egyszerű és kézenfekvő megoldása csupán annyi
volna, hogy az igen tisztelt állam költsön
kevesebbet. Igaz, rengeteg a haszontalan,
pazarló állami kiadás. Csakhogy a magyar
államnak sokkal súlyosabb az adóssága a jövő
felé, mint jelenlegi hitelezői felé. Sürgősen
invesztálnia kellene a kötött pályás
tömegközlekedésbe, az egészségügybe, a
fejlesztő-kutató tevékenységbe. Ha megkaphatnám
a kassza kulcsát, csomó kiadási rovatot
eltörölnék, és új, hosszabb távon bizonyosan
megtérülő kiadásokra fordítanám, amit így
megtakarítok. Életveszélyes, ha ezek elmaradnak…
Magyar Nemzet: A liberális
javaslat szerint növelni kell a lakossági
terheket és csökkenteni a kiadásokat.
Lányi András: Magyarországon
pillanatnyilag is nagyon vékony középosztály
tartja el az államot, ettől felfelé és lefelé
található a nem adózó jövedelmek tömege.
Európában a keresőképes korosztályból nálunk a
legalacsonyabb a legálisan foglalkoztatottak
aránya. A gazdagokat rá kell kényszeríteni a
közteherviselésre, a szegényeket képessé kell
tenni arra, hogy adóztatható jövedelemhez
jussanak. Ez nem megy a hazai vállalkozások, a
hazai piac védelme nélkül.
Mihályi Péter: A
foglalkoztatás problémájának okai másutt
keresendők. Él itt egy elég nagy tömegű,
ráadásul újratermelődő alacsony képzettségű
réteg, amely már a nyolc osztályt sem végzi el,
még kevésbé a középiskolát, ezért őket nemcsak a
multi-, hanem a magyar magántőke sem tudja
foglalkoztatni. Ma már nem egyszerűen
esztergályos szakmunkás-bizonyítvánnyal kell
rendelkezni, hanem munkakultúrával,
megbízhatósággal, civilizáltsággal, lakóhelylyel
is. Drámai probléma a foglalkoztatás ügye,
öszszefügg az állami költségvetés helyzetével,
de nagyrészt oktatási kérdés.
Lányi András: Gyakran az
iskolára hárítjuk a gazdaság dinamizálásának
feladatát, ám úgy tapasztalom, sokkal inkább a
hitel hiánya akadályozza a vállalkozókat abban,
hogy felhajtsák, kiképezzék, munkára és móresre
tanítsák a képzetleneket. Amíg ilyen nehéz
hitelhez jutni, amíg a beszűkült hazai piacnak
ilyen nagy részét uralják külföldi szolgáltatók
és szolgáltatások, addig hiába képez az oktatás
jobban, rugalmasabban, a gazdaságnak nincs
felvevőképessége.
Magyar Nemzet: Milyen típusú
piacgazdaságra lenne szükség?
Egedy Gergely: A nyugati
piacgazdaságok némi egyszerűsítéssel két fő
típusra oszthatók: az egyiket Michel Albert
nyomán neoamerikai, a másikat rajnai modellnek
nevezhetjük. S bár tudjuk, hogy Németország és
Japán közt nagyon sok kulturális eltérés van,
ennek ellenére a távol-keleti ország is a rajnai
modellhez sorolható. A leglényegesebb kritérium
éppen az állami szerepvállalás; az utóbbi
modellben a piaci szabályozás szerepe nem
korlátlan, s a rendszer a versengés és az
együttműködés összekapcsolására épül. A
konzervatívok számára a „state-made man” eszméje
nem elfogadható, az állam nem „csinálhat”
polgárt, de segítheti a középosztály
megerősödését. Ez nem pusztán gazdasági kérdés,
hanem mindenekelőtt kulturális és politikai
értékválasztások kérdése. Az állam eldöntheti,
hogy széles középosztályt akar-e kialakítani,
vagy olyan politikának ad teret, amely az elmúlt
másfél évtizedben jellemző volt, s amely a
társadalom kettészakadásához vezetett: kialakult
egy viszonylag tehetős felső és egy elég széles
alsó réteg, a középső pedig, ahogy Lányi András
is mondja, elvékonyodott. Szociológusok szerint
a jól működő társadalom rombuszidommal
jellemezhető, középütt a legszélesebb. A
középosztály meggyengülése nemcsak társadalmi,
hanem hosszabb távon politikai szempontból is
veszélyes.
Varga István: A humán tőke is
amortizálódott, demográfiailag, egészségileg,
intellektuálisan. Ez a leépülés nem független
attól, hogy folyamatosan szűkül az állam és az
emberek reprodukálóképessége. Persze hogy át
kell alakítani a szakmunkásképzést; korábban a
vállalatok átvették az államtól a gyakorlati
képzést, ma a külföldi tulajdonú cégek erre nem
hajlandók. Ugyanakkor működik Magyarországon –
2003-as adat – háromszázhuszonötezer egyéni
vállalkozó, akiknek bevallott átlagjövedelmük
évi ötvenegyezer forint veszteség, előző évben
évi ezer forint volt a nyereségük. Ez a kör nem
tud részt venni sem a humán tőke
újratermelésében, sem az állam egyéb
feladatainak átvállalásában, saját személyes
fogyasztását is a termelési ráfordításokban
számolja el. Az Utolsó esély című tanulmány
szerint egyes feldolgozóipari ágak gondja, hogy
túl magas a bér, sőt a minimálbér is, és ez a
bérszínvonal rontja a versenyképességet. A KSH
szerint a textilruházati és több más ágazatban a
fizikai munkások átlagbére még a minimálbért sem
éri el. Egy átfogó felmérés szerint öt földrész
hetvenegy városa közül mindössze kettőben kisebb
az átlagbérszint, mint a magyar minimálbér.
Zürichben 32 svájci frank az átlagórabér, míg a
magyar minimálbér 2,43. Ugyanakkor a budapesti
létfenntartás költsége 67 százaléka a
zürichinek; kiszámolható, hogy a világ
legszegényebbjeinek szintjén van nálunk a
bérezés.
Magyar Nemzet: Van-e esélye a
szociális piacgazdaságnak Magyarországon?
Bod Péter Ákos: Az érvényben
levő magyar alkotmány a preambulumában
tartalmazza a szociális piacgazdaság fogalmát…
Mihályi Péter: Mert Antall
József beleíratta.
Bod Péter Ákos: Ezt célként
határozza meg az alkotmány a demokratikus
állammal együtt, feltételezve, hogy lesz egy
széles réteg, amely szellemi és anyagi
tulajdonnal bír. A rendszerváltozás menetében
ezt meg lehetett volna valósítani, de az idő
előrehaladtával az állam eszközei szűkülnek, a
privatizálható vagyon lassan elfogy, s
nemzetközi korlátok is érvényesülnek. A nemzeti
ipar védelmére szinte nem maradt eszköz a közös
piacon belül, hiszen az unió szerint a kis
vállalatokat legfeljebb regionális ügyekben
lehet támogatni, a nemzeti nagyipart pedig
egyáltalán nem. Voltak jelentős erőfeszítések az
Antall-kormány idején, s ténylegesen létrejött
egy néhány százezres vállalkozói kör, amely az
én ismereteim szerint nem panaszkodik annyira.
Ugyanakkor az oktatás, a településszerkezet
problémája, a roma etnikum sajátos helyzete arra
utal, hogy a mára kialakulóban levő társadalmi
modell, amely nagyon távol áll a szociális
piacgazdaság ideájától, nem folytatható. Én
egyébként igen óvatosan bánnék például a
falvakkal; ha ott elkezdik a gazdasági
racionalizálást, s bezárják, körzetesítik az
iskolákat, akkor a települések elnéptelenednek.
Mihályi Péter: A szociális
piacgazdaság pusztán politikai legenda,
zsurnalisztai fordulat, közgazdasági definíciója
nincs. A dolog tehát nem létezik, ettől
függetlenül tényleg benne van a magyar
alkotmányban. Azonkívül a mindenkori politikai
elit mozgási szabadsága nagyon kicsi, tehát a
dolog nem úgy működik, hogy ránézünk a térképre,
és választunk egy modellt. Az NDK-ban, amelyet a
nyugatnémet gazdaság pénzéből szanáltak, s ahol
megdöbbentő mennyiségű pénzt öltek kis- és
középvállalatokba állami támogatásként, az
elemzések azt mutatták, hogy ezek a cégek
eredménytelenek – túl kicsik, s ennélfogva
lemaradnak a nyugatnémet, főleg az európai uniós
gazdaságok versenyében. Tehát nem elég
belenyomni a hazai vállalkozásokba az adófizetők
pénzét; minden ország meghatározott mennyiségű
közepes és kisvállalatot tud működtetni.
Egedy Gergely: Természetesen
igaz, hogy léteznek külső kényszerek, de hiba
volna valamiféle determinizmus csapdájába esve
azt állítani, hogy semmilyen választási
lehetőség nincs. Ha megnézzük az elmúlt tizenhat
évet, akár az Antall-kormányzatot, akár az
Orbán-kormányt, más hangsúlyokat, más
értékrendeket találunk, mint a szociálliberális
kormányok tevékenységében. Igenis van választási
szabadság, ebből fakadóan van morális felelősség
is.
Mihályi Péter: Az oktatással
kapcsolatban sincs a racionalizációnak
alternatívája. Ne zárjuk be az iskolákat a
kistelepüléseken? Az orvosi rendelőket is be
kell zárni, a postát is. A biztosítók és a
bankok már elvonultak onnan. A társadalmi
dinamizmus a városiasodásból vagy a járásokká
alakulásból áll. Az állam feladata, hogy arra
ösztönözze az embereket, mozduljanak el onnét,
ahol vannak. Ha falun maradnak, a gyermekeik
helyzetét rontják, mert a kistelepüléseken nem
lesz rendes egészségügy, rendes közlekedés. Aki
a kistelepülések érdekeit védi, valójában az ott
élők és azok gyermekei ellen beszél.
Lányi András: A hatvanas
években óriási erővel folyt a kistelepülések
felszámolása, hatalmas embertömeget hajszoltak a
városokba, akiket egy gazdaságtalanul működő
ipar fel tudott szívni. Ma senki nem tudna
megfelelő munkát kínálni a számukra, ellenben jó
megoldást jelentene a mezőgazdasági tevékenység,
amelyre a kistelepüléseken igenis volna
lehetőség, a városokban pedig felvevőpiac – ha
az elhibázott agrárpolitika nem a hatalmas
latifundiumoknak, feldolgozóipari
monopóliumoknak, bevásárlóközpont-láncolatoknak
kedvezne, hanem a fenntartható
vidékfejlesztésnek adna esélyt és hitelt. A
kistérségekben gondolkozó Európában a
kistelepülés, hála a közlekedési feltételek és a
kommunikáció javulásának, nagyon is életképes.
Kivéve, ha minden közszolgáltatást elviszünk
onnan. Bizonyított, hogy az a falu, ahol az
iskolát bezárják, megszűnik – ugyanis a
szülőkorú felnőtt lakosság tíz éven belül
elköltözik.
Mihályi Péter: Költözzön
el.
Magyar Nemzet: Szűnjön
meg a falu?
Mihályi Péter: Persze.
Középkori hagyomány, miért kéne fenntartani?
Egész Nyugat-Európában nincs falu. A magyar
települések többsége háromszáz fősnél kisebb,
életképtelen.
Magyar Nemzet: Lappföldön még
a tanyákat is megtartották,
négyzetkilométerenként egyfős népsűrűségű
területen.
Varga István: Bizonyos
értelemben ki kell lépni a falu határain. Van
szociális piacgazdaság, pontosabban lehetne;
sokan állítják ezt az európai és a világgazdaság
nagy hatalmú vezetői és elemzői közül, akár
korábbi elveiket is megtagadva. Az emberiség
kezdi felismerni, hogy az eddig domináns
neoliberális gazdaságpolitika helyett valami más
kell. Lehet például regionális szövetkezeteket
szervezni, ahol számos dolgot maguknak
termelnek, egymásnak szolgáltatnak az emberek,
olcsóbban, egészségesebben és természetesebben.
A romák maguk építhetik házaikat, mégpedig olyan
technológiával, amely nekik megfelel, s ehhez
nem kell nemzetközi tőke. A mai informatika
biztosítja, hogy a munka és a teljesítmény
könynyen, azonnal helyben elszámolható legyen,
nem kell a világ nagy bankjainak rendszeréhez
kapcsolódni. Az állam dolga az lenne, hogy
biztosítsa ehhez az infrastruktúrát, és akkor
valóban nem kellene a lakosságnak az
önkormányzat nyakára járni segélyért. Az ilyen
keret jellegű szövetkezetek jogszabályi háttere
megvan, a szövetkezeten belüli vállalkozások
működtethetők, a tagok dolgozhatnak,
elszámolhatnak elektronikus
pénzhelyettesítőkkel.
Bod Péter Ákos: A magyar
társadalom nagyon atomizált. Az együttműködési
készség nem túl jó. Van tehát kulturális
probléma is: e társadalom tagjai Európában is
egyedülálló módon átlagosan napi kétszáznegyven
percet ülnek a televízió előtt, ahelyett hogy
civil szervezetekbe tömörülnének vagy
szövetkeznének. Az államra való ráakaszkodás
készsége már emiatt is nagyon erős nálunk. Tény,
hogy a szociális piacgazdaság nyugat-európai
sikerei más lélektani állapotban születtek. De
az biztos: a jövőnket érintő megoldások nem
szűkíthetők le arra, hogy hány százmilliárdot
kell kivonni a költségvetésből.
Egedy Gergely: A szociális
piacgazdaságot, amely igenis bizonyította
életképességét, nemcsak a liberális neoamerikai
modelltől lehet megkülönböztetni, hanem finoman,
de egyértelműen a klasszikus északi jóléti
államokéitól is. A túlfejlesztett jóléti
államnak megvannak ugyanis a súlyos hátrányai: a
lakosságot állami függőségre szoktatja, szinte
gyámság alá helyezi, így a tradicionális
intézményeknek, például a családnak vagy az
egyházaknak a szerepét akaratlanul is
leértékeli. A mindenkori állam felelőssége, hogy
a helyes arányokat és mértékeket megtalálja.
Konzervatív nézőpontból azonban bátran
megfogalmazható: azt az elvet, hogy a
piacgazdaságnak saját racionalitását ötvöznie
kell a szociális szféráéval, nem szabad
feladnunk, hiszen egy olyan piacgazdaság, amely
a szociális szempontokat figyelmen kívül hagyja,
hosszú távon aláássa saját alapjait. |