Ars
poetica: Az Ozorai Pipo Magánintézet politikai
irányzatoktól, pártoktól, szervezetektől, állami
intézményektől független gazdasági magán vállalkozás. A
másodközlések nem az intézet véleményét tükrözik, hanem
az Olvasó sokoldalú tájékoztatását szolgálják.
Pénzügyi tönkretételünk
története
Másodközlés!
Forrás: Magyar Hírlap 2008. március
2.
Mindig új
hiteleket veszünk fel, romló feltételekkel, hogy meglévő
hiteleink adósságszolgálatát fizetni tudjuk Hogyan
lett a 22-ből 230 s a százból nulla? E képletben az
előbbi az adósság, az utóbbi a népvagyon. A
rendszerváltás óta a nemzetgazdaság összesített adóssága
dollárban kifejezve mintegy a tízszeresére nőtt, a
profittermelő működő tőke pedig nagyjából-egészéből
eltűnt.
Fekete-szakasz
(1968–1981)
Új gazdasági mechanizmus. A társadalmi tulajdon
csonthéja repedezik. A bővülő anyagi érdekeltség feszíti
a korlátokat, miáltal a pénzviszonyok növekvő szerephez
jutnak. A Magyar Nemzeti Bank – Fekete János aktív
közreműködésével – nekilát a produktív világbanki
hitelek felvételének az előkészítéséhez. 1970 és 1980
között, az utolsó ötéves tervek keretében jelentős
produktív állami nagyberuházások valósulnak meg,
mindenekelőtt az infrastruktúra és egyéb termelő
szolgáltatások (például a távközlés, a hírközlés és a
közlekedés) területén körülbelül egymilliárd dollár
értékben.
Medgyessy-szakasz
(1982–1989)
A bejövő pénz – ebben a szakaszban kizárólag bankhitel!
– a Fed és a Világbank által papíron és/vagy
elektronikusan kibocsátott, jobbára fedezetlen játékpénz
dollárhitel; ami viszont innen kiment, egyrészt értékes
mezőgazdasági és ipari cikk, áru, másrészt jóval az
árfolyam feletti ráfordítással, keservesen kitermelt
valódi dollár a kamatos kamatok törlesztéseként. A
bejött játékpénz nem termelt új értéket, mert
kamatfizetésre költöttük. Az MNB belső műhelytanulmányai
szerint az egymilliárd dollár hitelt tizenegymilliárd
dollár kamattal terhelten fizettük vissza. A magyar
társadalmi tulajdon észrevétlenül a titokban felvett
pártállami hitelek fedezetévé alakult át. És hogy az
adósságspirálra felépített adósságcsapdából soha többé
ne szabadulhassunk ki, Medgyessy Péter vezényletével
beléptették Magyarországot a Nemzetközi Valutaalapba és
a Világbankba.
Antall-korszak
(1990–1993)
A rendszerváltás valódi célja termelőkapacitásaink
privatizálása és leépítése, a magyar beruházási és
fogyasztási piac megszerzése volt – a hitelek miatti
"jelzálog-követelés" érvényesítése révén potom áron.
Hogy a magyar társadalmi tulajdon "csonthéjas burkát" az
átalakulási és társasági törvényekkel (Sárközy Tamás)
feltörjék, miáltal minden használható érték és jövőbeli
profit – immár közjogilag is – a nemzetközi részvénytőke
tulajdonába kerüljön. Németh Miklós reformkommunista
miniszterelnök néhány hónappal a hatalom (színlelt?)
átadása előtt drámai bejelentést tett. Magyarország
külföldi adóssága – a leírt előzmények után és dacára –
huszonkétmilliárd dollár (1990).
Nos, nézzük a hatalom "átadása" mint kasszazárás körüli
fontosabb makroszintű adatokat. Külső államadósság:
huszonkétmilliárd dollár. Hogy ez tételesen hogyan,
miből jött össze, sohasem részletezte, mutatta be,
hagyatta jóvá (például az új Országgyűléssel) senki.
Elfogadták, átvállalták, mint a Németh-kormány
hagyatékát. Állami vagyonból működő tőke: a világbanki
szakértők globális, mértéktartó felértékelése szerint
nyolcvan-százmilliárd dollár, üzleti-piaci értéken
mérve, ami a tőkés vagyonértékelés gyakorlatában a
működő tőke hozadékaként elvárható profit jelen értékre
diszkontált, tőkésített összegével egyenlő.
A privatizációban azonban a külföldi befektetők nem
piacot, hanem csődportfóliót vásároltak, ezért tízszeres
haszonnal vették meg a magyar termelőkapacitásokat,
valójában a piacot.
Az Antall-adminisztráció legalább két történelmi hibát
követett el. Egyrészt jogfolytonosan átvállalta az
örökölt huszonkétmilliárd dollár (akkor még az
államadósság egyenlő volt a nemzetgazdasági adóssággal,
az MNB-nek pedig devizamonopóliuma volt, a forint még
nem volt konvertibilis) adósságszolgálatát, anélkül hogy
felülvizsgáltatta volna, miből is ered. Másrészt
pánikszerűen elindította szinte a teljes működő tőke
alapos előkészítés nélküli privatizációját, mintha
tényleg csak jelzálogjog-érvényesítést teljesítene,
kvázi külső kényszer alatt, pedig még Soros György is az
ellenkezőjét tanácsolta. Schamschula György, aki ekkor
Antall személyes tanácsadója volt, írásaiban szintén
megemlékezik arról, hogy Antallt senki és semmi nem
kötelezte sem az államadósság átvállalására, sem a
kampányszerű, átgondolatlan privatizációra. A terve az
volt, hogy a bevételből kifizeti a teljes adósságot, a
maradékot pedig állami befektetésekre és szociális
juttatásokra költi. Mint tudjuk, ebből nem lett semmi. A
káposzta mind elfogyott, de a kecske nem lakott jól.
Mára az állami vagyon az eredeti érték tíz százalékára
olvadt, az adósság pedig a többszörösére nőtt. A
nyolc-tizenkét milliárd dollárnyi privatizációs bevétel
minden évben eltűnt az állami költségvetés feneketlen, a
becsődölt nagybankokat is konszolidáló bendőjében.
Horn-szakasz
(1994–1997)
1995-ben és 1996-ban az infláció az égbe szökött, 28-30
százalék volt, a kamatláb még ezt is meghaladta. A
gyógyító érvágásnak mondott Bokros-csomag hatására a
reálbérek mélyen az 1989-es szint alá zuhantak, és ekkor
érték az első súlyos találatok az általános
egészségbiztosítást és az ingyenes orvosi ellátást is. A
büdzsén tátongó hatalmas lyukakat a pótlólagos
privatizációs bevételekkel igyekeztek betömni,
körülbelül négymilliárd dollárért eladták a teljes
energiaszektort egy német-francia állami konzorciumnak,
nyolc százalék tőkearányos állami profitgaranciával. A
tranzakció egész bevételét az államadósság csökkentésére
fordították, de a szakasz végére így is meghaladta a
38-40 milliárd dollárt. Viszont első ízben sikerült
valutatartalékot képezni tíz-tizenkét milliárd dollár
összegben. 1998-ra az állami vagyon hetven százalékát
már privatizálták, döntő hányada multinacionális cégek
tulajdonába került. Az állam megkezdte a forintért
vásárolható államkötvények kibocsátását is, miáltal
megkezdődött az állam eladósodásának második, "belföldi"
szakasza. Ennek lényege, hogy a költségvetés növekvő
hiányát államkötvények eladásával fedezik, ami tovább
fokozza a távlati esélytelenséget, hiszen az
államkötvények kamata (a vásárlók profitja) –
húsz-huszonöt százaléka – jóval meghaladta a banki
hitelkamatok mértékét. Az időszak végén véghezvittek egy
különös tranzakciót is, az úgynevezett adósságkonverziót
kétezermilliárd forint összegben, ami azt jelentette,
hogy az MNB által "előtalált" újabb dolláradósság egy
részét könyveléstechnikailag bevitték az állami
költségvetésbe, kamatozóvá téve, és ezzel még tovább
növelve a büdzsé amúgy is egyre elviselhetetlenebb
kamatterheit, melyek már akkor is a költségvetés
húsz-huszonöt százalékát tették ki.
Orbán-szakasz
(1998–2001)
A forint konvertibilissé vált, az MNB devizamonopóliuma
is megszűnt. Ettől kezdve minden természetes és jogi
személy is hozzájuthatott külföldi hitelekhez – ennek
okán megkülönböztetjük az államadósság és a
nemzetgazdaság adóssága fogalmakat. Természetszerűleg a
második jelenti a nagyobb hitelösszeget, mert az állam
adósságán túl már tartalmazza a vállalkozások, a
kereskedelmi bankok, az önkormányzatok és a
magánszemélyek hiteleit, tartozásait is (beleértve a
multinacionális nagyvállalatok hitelállományát is),
mivel mindezen tartozások kamatait, profitját és
tőketörlesztését is a belföldi magyar
munkateljesítménynek kell kitermelnie. A szakasz sok
tekintetben jelentős javulást eredményezett mind a
makro-, mind a mikroszféra gazdálkodási mutatóiban. A
külső államadósság mintegy 43 milliárd dollárra rúgott,
de a belső államadósság nagyobb mértékben nőtt, az
időszak végére elérte a kilencezermilliárd forintot. A
valutatartalék összege nem változott jelentősen. Az
Orbán-kormány is folytatta a privatizációt, de sokkal
szolidabban, mint elődei. Az állami vagyon
maradványértéke az 1990-esnek már csak körülbelül húsz
százaléka.
Gyurcsány-szakasz
(2002–2008)
Az Európai Unióba történő belépésünk után előtérbe
került az úgynevezett maastrichti kritériumok
teljesítése, miszerint az államadósság nem haladhatja
meg a GDP hatvan százalékát, a költségvetés hiánya pedig
a GDP három százalékát. Az állam külső adóssága 2006
januárjában 66,3 milliárd dollár volt. 2008-ban a
nemzetgazdaság összevont adóssága körülbelül 130-140
milliárd dollárra becsülhető, ebből a lakossági
eladósodás közzétett összege önmagában több mint
harmincmilliárd dollár. A külső államadósság pontos
összege nem ismert – legalább hetven-nyolcvan milliárd
dollár –, sem a maastrichti követelményekhez mért
adatban, sem a költségvetés adósságszolgálatában nem
szerepel. Ezekben csak az államkötvények állománya – a
"belföldi" adósság – van feltüntetve. Hivatalosan az
államkötvények forintban nyilvántartott állományát
nevezik államadósságnak, vagyis azt az összeget, amely
közvetlenül az állami tevékenységek következtében
keletkezett, és mint ilyen, egyrészt a kamatszolgálat,
másrészt a maastrichti viszonyítás alapjául szolgál. Ez
az összeg – tehát a "hivatalos" államadósság – jelenleg
körülbelül tizennyolcezer-milliárd forint körüli, a GDP
mintegy nyolcvan százaléka, a hatvanszázalékos uniós
limittel szemben. A teljes kamatszolgálatot Magyarország
azonban nem a "hivatalos államadósság" után, hanem a
nemzetgazdaság teljes adóssága után fizeti. Mekkora
lehet ez az összeg?
Minimum a kettőnek (külföldi és belföldi) összege,
vagyis 140 + 90 = 230 milliárd dollár. De még ez az
összeg sem teljes, tőkehozadék ugyanis nem kizárólag
kamat formájában keletkezik, s hagyja el az országot.
Tőkehozadék a profit is, ami nem a banktőke, hanem a
termelő tőke hozadéka. A külföldi befektetések állománya
ötven-hatvan milliárd dollárra becsülhető (1998-ban,
amikor a privatizáció lényegében befejeződött,
húszmilliárd dollár körül volt). Ebben azonban nincs
benne az a termelőtőke-érték, amely az állami vagyon
kampányszerű privatizációjában vált multinacionális
tulajdonná. Ennek piaci-forgalmi értéke az 1990-es
dollárparitáson számolva körülbelül százmilliárd dollár
volt, átszámítva a mai paritásra legkevesebb 250-300
milliárd dollár körüli értéket ad. A hármat (230 + 50 +
250) összeadva, és mindent lefelé kerekítve – minimum
ötszázmilliárd dollár hitel + "tőketartozás" adódik; a
felvett hitelekből meg egyszerűen abból, hogy a
privatizált vagyon már nem a magyar nemzetgazdaságnak
termeli a profitot, hanem a multinacionális
tulajdonosnak, aki az átlagprofitrátának megfelelő
hozadékot realizálja, ami tőkearányosan számolva évi
nyolc százalék.
Mint minden kapott hitellel, kölcsönnel, tartozással
kapcsolatban, felvetődik a visszafizethetőség kérdése.
Aki gondolkodik és számol egy kicsit, az világosan
átlátja: lehetetlen. És nem elsősorban a visszafizetendő
összeg intergalaktikus méretei miatt. Mert miből is
lehet visszafizetni – kamatos kamatostul – bármilyen
tartozást? Többletjövedelemből, pótlólagos profitból.
Pont ez az, amire a mi országunknak már semmilyen
lehetősége nincs, hiszen éppen az a működő tőkénk
veszett oda az állami vagyon nyolc-tízéves
elprivatizálásakor, amely a profittermelésre alkalmas
lenne. Most végre be kell látnunk – aritmetikai és
közgazdasági egyszeregy –, hogy sem a kamatokat, sem a
tőketartozást nem tudjuk soha visszafizetni, egyszerűen
azért, mert nincs semmilyen profittermelő portfóliónk.
Emiatt egyetlen "lehetőségünk", hogy mindig új hiteleket
veszünk fel, egyre romló feltételekkel, csak azért, hogy
a már meglévő hiteleink adósságszolgálatát fizetni
tudjuk.
Összeomló kártyavár
Ma éppen ez folyik – állami és egyéni szinten egyaránt.
Az emberek előveszik harmadik-negyedik hitelkártyájukat,
a szegény országok, népek kifosztásában egyesült
nyugat-kelet és kelet-nyugat újkori könyöradományát,
csak hogy befizessék a többi kártya használatának éppen
esedékes kamatszolgálatát. Az állam is ezt teszi –
minimum 1982 óta. Ezek azok az igazi okok, amiért évről
évre több adót és járulékot kell fizetnünk, s ez a
generális, évtizedek óta elhazudott oka annak is, hogy
most még az egészségbiztosításunkat is elveszik. Hiába
dolgozunk egyre többet, nincs látszata. Ja, a
valutatartalékunk jelenleg tizenhatmilliárd dollár…
Hátravan még egy szomorú és egy tragikomikus tétel. Az
európai csatlakozásunk egyik aláírt szerződéses
feltétele volt, hogy a magyar termőföld váljék az uniós
működőtőke-piac szerves, mobilizálható részelemévé,
vagyis váljék eladhatóvá és megvehetővé. A kapott
hétéves moratórium jövőre lejár.
S a végére a tragikomédia, hogy kínunkban néha nevessünk
is. Az egyik televízióban hallottam a minap, hogy Karsai
József, az MSZP renitens országgyűlési képviselője
állítólag a következőket mondta az őt kérdező
riportereknek: "Szerintem az uniós támogatás csak Bajnai
Gordon laptopján létezik." Én nem nevettem ezen.
Czike
László közgazdász, publicista
|