A jegybank szorításában
Hová vezet az MNB monetáris politikája?
Másodközlés! Forrás:
Népszabadság •
• 2002. november 29.
Magyarországnak 2002 végére
megint sikerült bemanővereznie magát egy
fenntarthatatlan helyzetbe, amiről - a kilencvenes évek
buktatóin túljutva - azt reméltük, soha többé nem jöhet
elő. Az alapprobléma 2002-ben is az államháztartás
politikai célok által vezérelt, korlátokat nem ismerő
költekezéséből, illetve a fiskális és monetáris politika
összehangolatlanságából eredeztethető.
Most azonban - ellentétben
az 1995-ös kiigazítás időszakával - az egyre
kedvezőtlenebb pénzügyi mutatók sem rettentik el a
külföldi befektetőket, és az elemzők többsége is a
forint további erősödésére számít. Ez a közgazdasági
racionalitással ellentétes irányú folyamat -
leegyszerűsítve - azzal magyarázható, hogy a piaci
szereplők előbb ismerték fel, mint ahogy a Magyar
Nemzeti Bank (MNB) döntéshozói elfogadni tudnák a tényt,
hogy monetáris szigorral - magas kamattal és
felértékeléssel - nem orvosolható az, amit az állami
túlköltekezés egyensúlyromlásban, inflációs nyomásban
okoz. A teljes tőkeliberalizáció körülményei között a
belföldi folyamatokra fókuszáló, a külföldi reakciókat
feltett kézzel szemlélő monetáris politika csak a
spekulatív külföldi tőkebeáramlások számára teremt
kedvező feltételeket, miközben a hazai gazdaságban
súlyos megrázkódtatásokat okoz.
Magas kamat
Ma az MNB 9 százalékos
irányadó kamata minden lehetséges összevetésben
kiemelkedően magas: akár az Európai Központi Bank 3,25
vagy az amerikai Fed 1,25 százalékos irányadó kamatával,
akár a hazai várható inflációval vetjük össze, és akkor
is, ha a szomszédos országokban érvényesített kamatokhoz
viszonyítjuk. A kamatszint megítéléséhez hozzátartozik
az is, hogy mind az Európai Unióhoz való csatlakozás
közelsége, mind a világgazdaság meghatározó
nagyhatalmainak gyengélkedése javítja az ország jövőbeli
kockázatainak megítélését. Inflációs nyomással párosuló,
romló egyensúlyi mutatók egyfelől, egyre intenzívebb
tőkebeáramlás másfelől - ezek a feltételek nem teszik
könnyűvé a monetáris döntéshozók dolgát.
A helyzet kiéleződését az
MNB elnöke is jól látja. Jelenleg úgy fest, szinte ő
adja a tippeket a spekulánsoknak. Nyilatkozataiban
(például a Népszabadság 2002. november 23-i számában)
Járai Zsigmond szépen elmagyarázza a közönségnek,
hogy mi fog történni. "Sokan számítanak újabb
kamatcsökkentésre. Azt gondolják, hogy a forint egy idő
után majd hozzáragad a lebegtetési sáv széléhez, így a
jegybanknak majd közbe kell avatkoznia. Ez a kormány
számára költséges feladat, hiszen az MNB-nek drágán kell
eurót vásárolnia, hogy gyengítse a forintot. Az így
keletkező pénzt pedig ki kell vonnia, ťsterilizálnia
kellŤ. Ráadásul a végtelenségig nem lehet visszatartani
a piacot, így ha a spekulánsok tovább bírják, egy idő
után rákényszeríthetik a kormányt a sáv eltolására,
vagyis a forint felértékelésére. Akkor ők, akik forintot
vettek, nyernek, a kormány pedig veszít, mert az MNB
állandóan eurót vásárolt, ami majd kevesebbet ér
forintban. De így majd biztosan véget érnek a
spekulációk" - mondta az MNB elnöke. Majd arra a
kérdésre válaszolva, nem gondolja-e, hogy a forint
túlzott felértékelődését az MNB túlzottan magas kamatai
generálják, a jegybankelnök hozzátette: "nem értem a
kutatók javaslatait, hiszen azt mondják, hogy térjünk el
a kormány programjától... A modern közgazdaságtanban
nincs olyan nézet, hogy ne kellene támogatni az infláció
csökkentését." Ehhez a rövid kis bekezdéshez temérdek
kommentár kívánkozik, amire azonban egy cikkben nincs
mód. De legalább két alapkérdésre kapnánk választ!
Az első: ha az MNB szigora
töretlenül érvényesül, mi történik a magyar gazdasággal?
Ha a jegybank döntéshozói elgondolkodnának a
felvetéseken, valószínűleg ugyanarra az álláspontra
jutnának, mint az aggódó magyar kutatók és vállalkozók.
Nevezetesen, hogy a folyamat felesleges költségekbe veri
az egész magyar gazdaságot. Első helyen persze azt a
költségvetést, amely beismerni látszik felelősségét a
mai helyzet kialakulásában, és nem drasztikus, de - az
MNB szerint is - a jövő évi inflációs céllal összhangban
álló hiánycsökkentést akar megvalósítani. A forint
reálfelértékelődése és a bérnövekedések miatt a magyar
exportőrök versenyképessége már amúgy is olyan mértékben
romlott az elmúlt két évben, hogy akadályozza piaci
térnyerésüket. Valóban ezt kéne még egy kicsit tovább
facsarni, teret engedve a további felértékelődésnek?
Miért - kérdezhetjük -, ha a jövő év végi 4,5 százalékos
infláció eléréséhez az MNB legfrissebb előrejelzése
243,6 forint/euró árfolyammal számol? Ha ez az árfolyam
lenne megfelelő, akkor nem csupán akkor kell lépnie az
MNB-nek, ha leértékelődés fenyeget, hanem akkor is
kötelessége beavatkozni, ha a magyar gazdaság érdekeivel
és alapvető folyamataival jól láthatóan ellentétes
irányú felértékelési nyomás van kibontakozóban.
A jegybankok legalább
annyira felelősek a defláció elkerüléséért, mint a
túlzott infláció megakadályozásáért, ami a felzárkózó
gazdaságokban arra fordítható le, hogy a felelős
jegybank legalább akkora hibát követ el, ha teret enged
a felesleges növekedési áldozattal járó erőltetett
dezinflációnak, mintha torerálja az állami
túlköltekezésből fakadó inflációs nyomást. Tehát, ha az
MNB Monetáris Tanácsa komolyan gondolta az Inflációs
jelentésben közzétett nyilatkozatát, akkor azt is
sürgősen át kellene gondolnia, mivel járhat az
árfolyamnak a gazdaság teljesítményével indokolhatatlan,
s így nyilvánvalóan káros felértékelődése.
A második kérdés, ami
felmerül Járai Zsigmond nyilatkozatai kapcsán: mi
történt volna, ha az MNB tempósabban vitte volna le
kamatait? A legkézenfekvőbb válasz az, hogy nem dőlt
volna be az állampapírpiacra a tömérdek befektetés. Az
időben elhatározott és megfelelő mértékű kamatcsökkentés
megakadályozhatta volna azt, hogy a forintbefektetéseken
elérhető hozamokat mind az MNB bejelentett inflációs és
árfolyamcéljával, mind pedig a nemzetközi piacokon
elérhető hozamokkal összevetve, olyan "bomba jó
üzletnek" tarthassák, ami alapot ad a felértékelődési
spekulációra. Amennyiben az MNB "bátrabb" a kamatok
lefaragásában, akkor persze csökkenne a reálkamat (a
nominális kamat és az inflációs ráta különbsége) is, és
ez - tekintve a belföldi inflációs nyomást - nehezen
lenne indokolható. De az sem könnyen indokolható, hogy
miért kell kimagaslóan magas kamat a magyar gazdaságban.
Különösen, ha figyelembe vesszük a monetáris döntések
hatásmechanizmusát.
A felértékelődés terhei
Ma a monetáris politika
nagyon kevéssé tudja befolyásolni a megtakarításokat,
hiszen a lakossági hitelek expanziója szinte érzéketlen
a kamatváltozásokra, s a lakosság megtakarítási
kapacitását szép lassan felemészti a felgyülemlő hitelek
törlesztési kötelezettségének teljesítése! A kamatszint
elsősorban - mint tapasztaljuk - a külföldiek
fantáziáját mozgatja meg, ezenkívül a költségvetést
érinti a legérzékenyebben, ami azonban ma éppen azt
jelenti, hogy "hatékonyan" nehezíti a fiskális
szigorítást. A felértékelődés és a kamatköltség
ugyanakkor további terheket ró az amúgy is sérült
versenyképességű vállalkozásokra.
Arra a következtetésre
juthatunk tehát, hogy miközben a dezinfláció valóban
körültekintő kamatpolitikát igényel, azonközben a
túlzottan magas reálkamat nem jelent kisebb veszélyt a
felzárkózó magyar gazdaság kiegyensúlyozott fejlődési
pályájára nézve, mint amilyet a monetáris lazítás
jelentene. Azt, hogy ez mennyire igaz, megtanulhattuk
volna a hasonló csapdákkal nálunk előbb szembesülő cseh
és lengyel gazdaság negatív tapasztalataiból, s nem
feltétlenül kellene gazdagítanunk a kedvezőtlen fiskális
és monetáris politika keverékéről gyűjtött nemzetközi
tapasztalatok tárházát.
A kormány - tényként
tekintve a 2001 óta bekövetkezett versenyképesség-
romlást és a választási évben bekövetkezett
túlköltekezést - nem tehetett sokkal többet, mint hogy
elszánta magát a jövő évi korrekcióra, és ezt az
ígéretét is igyekszik megtartani, akárcsak a
korábbiakat. Nem lenne szerencsés, ha éppen ebben
kellene kudarcot vallania. Célja az infláció 4,5
százalékra mérséklése a jövő év végére, s ennek
teljesítésében ragadható meg az MNB mai felelőssége.
De mire játszik az MNB? -
kérdezik manapság egyre többen. Az árstabilitás
elérésére - hangzik az illetékes válasza. Mi másra is
törekedne egy független jegybank?! De az alacsony
infláció (amit árstabilitásként hív a szakzsargon)
meghatározása nagyon is eltérhet a gazdaságok
tulajdonságaitól függően. A gyorsan növekvő, szerkezeti
átalakulásokkal kísért felzárkózási fázisban lévő
gazdaságokban - így a magyar gazdaságban is - még
hosszabb távon is magasabb az az infláció, amely - az
egyensúly veszélyeztetése nélkül - a lehető legmagasabb
növekedést teszi lehetővé. Erre hívják fel ma a
szakértők a figyelmet, és nem a magasabb inflációért
kardoskodnak. Mert a modern közgazdaságtan, de leginkább
a modern gazdaságpolitika szerint a végső cél a
társadalmi jólét és a gazdasági teljesítmény növelése,
amihez a monetáris politika a legjobban úgy tud
hozzájárulni, hogy előretekintően az árstabilitás
megőrzésére, illetve elérésére összpontosít. Az
inflációs cél kijelölése viszont - ami egyfelől az
árstabilitás meghatározását, másfelől az oda vezető
dezinfláció ütemezését igényli - mindenütt a világon a
gazdaságpolitika egészének a felelősségi köre, csakúgy,
mint az árfolyam-politika.
Téves inflációs cél
Ehhez képest Magyarországon
2001-ben, amikor az inflációs célkövetés rendszerét
bevezették, az MNB tűzte ki 2002, majd 2003 végéig az
inflációs célt, egy túlságosan ambiciózus, távlati
célból származtatva úgy, hogy mind az éves átlagos
infláció, mind a dezinfláció folyamata eltért a kormány
programjától. Amikor ez év szeptemberében az EU-nak
készített középtávú program jó alkalmat adott az
összhang megteremtésére, az MNB és a kormány között
"látszategyezség" született. Az MNB továbbra is
fenntartotta a 2001-ben kijelölt célpályát, jóllehet
abba csak a felső határon fér bele a reális, a kormány
programjával összhangban álló inflációs cél. Kár volt
elmulasztani ezt az alkalmat, mert a pálya módosítását
racionális érvek támasztották alá, és csak ez
biztosította volna, hogy a jövőben az MNB konzekvens
döntéseket hozhasson - akkor emeljen kamatot, amikor az
előre jelzett infláció valóban meghaladja a tolerálható
maximumot.
Az MNB-től tehát nem azt
várják a magyar gazdaság szereplői és a kormány sem,
hogy "letörje" az inflációt, s közben elgyengítse a
gazdaságot. Világosan kell látni, hogy az infláció
monetáris kényszerre alapozott erőltetett csökkentése
nem fenntartható helyzetet eredményez, kiváltképpen
akkor, ha a versenyszektort ellehetetlenítő,
kikényszerített felértékelődéssel is párosul.
A független magyar
jegybanktól azt várják el, hogy a gazdasági programmal
alátámasztott inflációs céllal összhangban alakítsa
politikáját. Az MNB-nek törvényi kötelezettsége a
kormány gazdaságpolitikájának támogatása, amenynyiben ez
nem veszélyezteti a kitűzött inflációs célt. Most éppen
erről van szó. A forint további felértékelődése az MNB
szerint sem szükséges feltétele a jövő év végére
kitűzött 4,5 százalékos inflációs cél teljesítésének,
ugyanakkor kétségtelenül kedvezőtlenül befolyásolja a
gazdaság működését, és a kormány gazdaságpolitikájával
sem áll összhangban. Az MNB-nek tehát mindent meg kell
tennie azért, hogy a forint ne értékelődjék fel
erőteljesebb ütemben, mint ahogy azt a gazdaság
teljesítménye indokolná.
Abból, ahogy ma a monetáris
politika működik, kiviláglik, hogy az MNB nem látja az
elmúlt másfél év alatt elkövetett tévedéseit, nem
értékelte körültekintően politikája buktatóit, pedig ezt
elmulasztva maga válhat felelőssé a ma kiéleződő
helyzetért. Az nem merül fel a helyzet kulcsát magánál
tartó független jegybanki grémiumban, hogy léteznek más
lehetőségek is, mint ezt az értelmetlen, és a
következményeket cinikusan semmibe vevő politikát
folytatni. Ez a politika nem csupán a kormánynak, hanem
az egész gazdaságnak keresztbe tesz, egy rosszul
felfogott (árstabilitási) cél érdekében.
Neményi Judit
tudományos főmunkatárs, Pénzügykutató Rt.
A lap tetejére
A túl erős forint megkettőzi a nagy költségvetési hiány
és a gyors béremelkedés kedvezőtlen hatásait
Másodközlés! Forrás:
Népszabadság •
•
2002. december 24.
A forint erejéről, a
kamatról, a pénzügyi egyensúlyról, a költségvetés, a
külkereskedelmi és fizetési mérleg hiányáról, a
növekedésről élénk és éles vita bontakozott ki az utóbbi
hetekben. A vita középpontjába az infláció alakulása, a
monetáris politika és az árfolyam került. Ebben az
írásban kissé tágabb keretben szeretnék hozzászólni
ehhez a kérdéshez.
Célszerű kiindulni abból az
általánosan elfogadott tételből, hogy az alacsony
infláció a közjót, a társadalom egészét szolgálja.
Különösen a bérből és nyugdíjból, tehát a fix
jövedelemből élők számára alapvető érték az alacsony
infláció. De vajon milyen inflációs szint elégíti ki a
jövedelemtulajdonosok döntő többségét szolgáló
árstabilitási vágyat és a kívánatos gazdasági-társadalmi
felzárkózás mentén elkerülhetetlen ár-bér-jövedelem
átrendeződés követelményeit? Ez a szint nem magától
értetődő: jóval évi tíz százalék alatt és érzékelhetően
nulla százalék, vagyis a teljes árstabilitás felett van.
Az átalakuló országok esetében a reális szint minden
bizonnyal legalább két százalékkal a legfejlettebb, a
már megállapodott szerkezetű gazdaságokban mért infláció
fölött lehet (a Balassa-Samuelson-hatás okán), valahol
évi három-hat százalék között. Az átalakuló országok
esetében - dinamikus felzárkózást feltételezve -
valószínűleg irreális lenne az Európai Központi Bank (ECB)
két százalék alatti árstabilitási célját követni. (Az
ECB-nek a defláció veszélyét is magában rejtő inflációs
célját előbb-utóbb maguk a tagországok fogják
felülvizsgálni. Nem kellene másolnunk azt, ami ott sem
működik kielégítően.)
A kormány és a jegybank
egyértelműen helyesen döntött az évi kilenc-tíz százalék
közé beszorult infláció mérsékléséről 2001 májusában.
Egy évvel korábban a kormány nevében éppen a jelenlegi
jegybankelnök utasította el a Jegybanktanács azonos
szándékú kezdeményezését. Az MNB javaslatát ugyan
technikai értelemben írásban is támogatta, de
bevezetését időszerűtlennek minősítette. Annak ellenére,
hogy a hazai és a külföldi konjunktúra
összehasonlíthatatlanul kedvezőbb volt, és a javasolt
megoldás okán a forint reálfelértékelődése feleekkora
sem lett volna.
Összhang nélkül
A sikeres dezinfláció
alapvető feltétele az, hogy a gazdaságpolitika
valamennyi fontos alrendszere összehangoltan működjék.
Ennek hiányában az infláció csökkentésének szándéka
hiteltelen lesz, és az inflációs várakozások nem, vagy
nem a kívánt mértékben mérséklődnek. Így olyan
növekedési, foglalkoztatási, versenyképességi
veszteséget, külső és belső pénzügyi egyensúlyromlást
okoz, ami lényegesen meghaladja az ilyen körülmények
között már erőltetetté váló, s ezért középtávon
fenntarthatatlan inflációcsökkenés jóléti és növekedési
előnyeit.
Az elmúlt bő egy év
inflációcsökkenése sem tartósnak, sem organikusnak nem
nevezhető. A gazdaságpolitika alrendszerei - a
költségvetési, az ehhez kapcsolódó lakás-, jövedelem- és
monetáris politika - egymással összehangolatlanul
működtek. A költségvetési és jövedelempolitika belföldi
keresletet felpörgető hatását a drámaian szigorodó
monetáris politika nemcsak hogy ellensúlyozni nem tudta,
de vészes gyorsasággal távolította az egyensúlyi
állapottól.
A költségvetés 2001-ben a
GDP 2 százalékával, 2002-ben - a választások előtt - a
GDP további 1,3 százalékával, összesen tehát 3,3
százalékával, aztán a választásokat követően újabb 1,7
százalékával lazult. (Az új kormány a jövő évi
költségvetésben - szándékai szerint - akkora szigorítást
tervez, amivel kioltaná a választások után általa
megvalósított keresletbővítés hatását. Noha a magyar
gazdaság növekedési ütemének visszaesése jóval az
európai konjunktúra lassulása előtt megindult, a külső
körülmények romlása miatt bekövetkező, s természetes,
nagyjából egyszázalékos költségvetési deficitnövekedés
önmagában nem törte volna meg a kedvező, hosszú távú
folyamatokat. A költségvetési hiány növekedése azonban -
mint a fenti számok mutatják - jócskán meghaladja a
ciklikusan kiigazított mértéket.) S miközben nőtt a
hiány, csökkentek a deficit finanszírozására belföldön
rendelkezésre álló források is.
A lakástámogatási rendszer
kádári időket megidéző átalakítása - a saját erő
felhasználása mellett - olyan lakossági hitelfelvételi
hullámot indított el, amely a GDP - becslések szerint -
legkevesebb két százalékával csökkentette az
államháztartás finanszírozására belföldön rendelkezésre
álló forrásokat. A félreértések elkerülése végett: a
feszültséget nem az első lakást keresők józan mértékű
támogatása okozza, hanem a nagy értékű, szociális
szempontból indokolatlan lakásvásárlások felkarolása.
Emellett jelentősen emelkedett a költségvetési kiadások
GDP-hez viszonyított aránya is, ami ugyancsak inflációs
hatású az adott periódusban. (A már két éve halasztott
központi áremeléseket nem is említve.) A reálkeresetek
2001-ben a nemzetgazdasági termelékenység növekedési
ütemét nagyjából kétszeresen, 2002-ben már
három-négyszeresen haladták meg - már az új kormány
szeptemberi béremeléseit megelőzően is. Példa nélküli a
két év alatt bekövetkező csaknem húszszázalékos, a
termelékenységet többszörösen meghaladó
reálkereset-emelkedés.
Ezzel az expanzív
költségvetési és jövedelempolitikával teljesen
ellentétesen és meglepetésszerűen döntött a kormány és a
jegybank az erőteljes dezinfláció mellett. A gazdaság
szereplőit, a munkaadókat és a munkavállalókat is
felkészületlenül és váratlanul érte tavaly a monetáris
politika hirtelen változása, a reálkamatnak, de még
inkább az árfolyamnak a szokatlanul gyors emelkedése,
illetve felértékelődése. (A tavalyi "meglepetés-dezinflációban"
ennek ellenére sokkal nagyobb volt a szerepük a külső
tényezőknek, az olaj- és élelmiszerárak csökkenésének,
illetve az euró/dollár árfolyam stabilizálódásának.
Éppen a fordítottja történt annak, mint 2000-ben.)
A rövid lejáratú belföldi
reálkamatok a megelőző időszak szokásos
egy-kétszázalékos szintjéről négy-öt százalékra
emelkedtek. Az ugyancsak rövid lejáratú forint-, illetve
euró- és dollárbetéteken elérhető kamatok (hozamok)
különbsége a korábbi évek általában két-háromszázalékos
szintjéről nagyjából hat-hét százalékra emelkedett. E
kamatkülönbözet növekedése normális esetben arra utalna,
hogy a megnövekedett ország- és árfolyam-leértékelődési
kockázat miatt emelkedik a piac által elvárt
kamatkockázati prémium. De nálunk a forint és az
euró/dollár közötti kamatkülönbözet akkor ugrott
magasra, amikor folyamatosan javult az ország
hitelminősítése, és belátható közelségbe került az
EU-csatlakozás is. A devizában jegyzett magyar
államadósság kamatprémiuma - ami jól tükrözi az
országkockázatot - 1995 és 2002 között kevesebb mint
egytizedére csökkent. Ha viszont az országkockázat
javul, akkor az árfolyam-leértékelési kockázat
növekedésének kellene meghúzódnia a kamatkülönbözet
tágulása mögött. De a forint nem le-, hanem folyamatosan
felértékelődik. Nehéz lenne tehát azt állítani, hogy a
kamatkülönbözet szélesebbé válása a piac leértékelési
várakozása vagy a piac által elvárt kockázati prémium
növekedése miatt ment végbe.
Éppen ellenkezőleg. A
jegybank kamatpolitikája - a piaccal szemben haladva -
olyan kamatkülönbözetet tart fenn, amely messze
meghaladja a piac igényét. A piac várakozását figyelmen
kívül hagyó - s hosszabb távon már csak ezért is
fenntarthatatlan - kamatszint veszélyesen növekvő,
spekulatív deviza- és költségpozíciók létrehozását
ösztönzi. Az ország számára igen drága, a
kamatkülönbözetet lefölöző spekuláció adja a forint
irreális felértékelődésének közvetlen magyarázatát. A
forint fel- és túlértékelődése, az erős forint tehát nem
a gazdaság megerősödésének, a versenyképesség
javulásának, valóságos teljesítményének, hanem egy
természetellenes folyamatnak a következménye. Ez a
helyzet csupán a kockázati szempontok miatt sem tarható
sokáig.
A forint két év alatt
bekövetkezett, húsz százalékot közelítő
reálfelértékelődése súlyosan veszélyezteti az egész
gazdaság - és nem csak az exportszektor -
versenyképességét. De nemcsak a kamat és
árfolyam-politika, hanem a költségvetési, a lakás- és a
bérpolitika is alapvetően akadályozza az egyensúlyi
növekedés lehetőségének legteljesebb kibontakozását.
Ennek oka a
gazdaságpolitika 2000-ben végiggondolt és 2001-2002-ben
gondosan végre is hajtott stratégiai váltása. Az új
stratégia letért a fenntartható, külső kereslet- és
beruházásvezérelt növekedési pályáról, és áttért egy
fenntarthatatlan, belső keresletvezérelt, a
költségvetési osztogatáson és a teljesítményektől
elszakadó fogyasztáson alapuló növekedési pályára. Ez a
pálya az ideológusok szándéka ellenére nemhogy
gyorsítaná, de tartósan lassítja a gazdasági növekedés
lehetőségét, eközben - ugyancsak a meghirdetett céljával
szemben - leghamarabb a magyar kis- és
középvállalkozásokat fekteti két vállra, s "csak" ez
után jönnek a nagyok, illetve a multik.
Ha egy kormány felelős
minisztere, gazdasági ideológusa azt állíthatja, hogy
egy nyitott, kis gazdaságban a belföldi kereslet -
költségvetési kiadásokon keresztüli - erőteljes
növelésével tartós, önfenntartó növekedés idézhető elő,
az a közgazdaságtan mint tudomány végét jelzi. Ha ezt az
eszmét egy kormány zászlajára tűzi és a gyakorlatban meg
is valósítja, az a fenntartható gazdasági növekedés
végét jelenti. Ha egy jegybank ennek a
gazdaságpolitikának a veszélyeire csak egy
kormányváltást követően ébred rá, akkor hitelessége és
függetlensége kérdőjeleződik meg.
Meglehet, tévedek, s a
jegybank a választások előtt is felelősen kiállt az
egyensúlyi növekedés és a fenntartható dezinfláció
érdekében konzisztens fiskális és monetáris politikáért.
Ennek ellentmond azonban az, hogy a jegybank elnöke
pénzügyminiszterként a gazdasági miniszterrel párban
társszerzője és beterjesztője volt a fordulatot jelző
kétéves költségvetésnek. De a választásokat megelőző
időszak nyolc kamatcsökkentése és a Monetáris Tanács
közleményei sem erre utalnak.
Miközben a belső kereslet
2000 vége óta folytatott megalapozatlan, az ország
hosszú távú gazdasági stabilitását veszélyeztető
felpörgetését és - némi természetes időbeli
késleltetéssel - a pénzügyi egyensúly gyors romlását
tapasztalni, a versenyszférában a béreknek a
termelékenység növekedési ütemét messze meghaladó
versenyképesség-romboló hatása látható. A költségvetési
és a jövedelempolitika veszélyes mértékű felborulása, a
belső kereslet fedezetlen élénkítése, a termelési
költségek bértartalmának aránytalan növekedése az
inflációs nyomás erősödését jelzi. A nyilvánvaló
költségvetési túlköltekezés, a belföldi túlkereslet
létrejötte - a versenyképesség csökkenésével együtt -
elkerülhetetlenül célba veszi a külső egyensúlyt. A
belföldi túlkereslet hatása - kicsi, nyitott,
liberalizált gazdaságban - először többnyire nem az árak
emelkedésében, hanem a külső egyensúly romlásában érhető
tetten. A túlkereslet az import növekedésén, a gyorsan
növekvő bérek az export versenyképességének romlásán
keresztül hatnak - kedvezőtlenül - a külkereskedelmi és
a folyó fizetési mérlegre. A külső egyensúly romlása
viszont a forint leértékelődését, az infláció
gyorsulását vetíti előre.
S itt lép a színre szinte
"ártatlanul" a jegybank. Ha a gazdaságpolitikai
stratégiaváltás egyensúlyrontó hatása nem volna
elégséges, akkor a jegybank még "rásegít" a maga
monetáris politikájával, erőltetett dezinflációs
céljával. Ez persze látszólag összhangban áll törvényi
feladatával. (De meg kell jegyezni: világviszonylatban
is példa nélküli az MNB célfüggetlensége. Az inflációs
célt sehol nem a jegybank egymaga, önkényesen határozza
meg.) A jegybank másfél éve próbál hősiesen eleget tenni
dezinflációs kötelezettségének, miközben dacol a
költségvetési és jövedelempolitikával, vagyis az árral
szemben szeretne haladni. Ám azt, hogy az árral szemben
halad - nyilván véletlenül -, a választások után két
héttel vette észre, és hozta a közvélemény tudomására.
Először szóban, majd egy héttel később kamatemelés
formájában. Előtte másfél évig a kedvezőtlen folyamatok
elkerülték a független jegybank figyelmét.
E hősies dezinflációs
küzdelem eszköze a nagy kamatkülönbözetre beáramló
külföldi pénzek árfolyamfelhajtó hatása. Miközben a
gazdaságpolitika - monetáris politikán kívül álló -
minden eleme az egyensúly, és különösen a külső
egyensúly romlásán keresztül az árfolyam
leértékelődését, és így az infláció növekedését vetítené
előre, a jegybank a reálfolyamatok diktálta
leértékelődési nyomást nemcsak megállítja, de meg is
fordítja. Ha csak megállítaná a jegybank a
leértékelődést, az még indokolható és magyarázható lenne
- bizonyos keretek és mértékek mellett. De amikor a
leértékelődést diktáló folyamatokat voluntarista módon
felértékelődésbe viszi át, tovább rontja az egyensúlyt.
(Ennek a politikának egészen szélsőséges megnyilvánulása
jól elemezhető Argentínában, kevésbé extrém esetei
például 1995-1997 között Csehországban, vagy 1998 és
2002 között Lengyelországban.)
Erőltetett felértékelés
Amikor minden - a
költségvetési, a jövedelem- és bérpolitika, a
versenyképesség gyengülése, a külső mérlegek gyorsan
emelkedő hiánya, a kedvezőtlen külső konjunktúra - a
gazdaság egészségi állapotának erőteljes rosszabbodását,
vagyis az inflációs feszültségek felerősödését jelzi,
akkor a jegybank ezzel szemben erőteljes dezinflációba
kezd. E dezinflációs programot az árfolyam erőltetett
felértékelődésén keresztül próbálja megvalósítani,
hiszen maga is tisztában van azzal, hogy a kamatpolitika
keresletszűkítő hatása korlátozott. (Például a
kedvezményes kamatú lakástámogatás, a betéti és
hiteloldalon megjelenő nagy devizaarány és a nemzetközi
összehasonlításban mérsékelt pénzügyi megtakarítási és
hitelfelvételi ráta miatt.) Ezzel a felértékeléssel, és
a folyamatokból egyáltalán nem következő
inflációcsökkentéssel megadja a végső döfést a
foglalkoztatásnak, a növekedésnek és az üzleti
szektornak. Nem elég a rossz költségvetési (lakás-) és
jövedelempolitika, a munkaadók és munkavállalók téves
helyzetértékelése és az ebből is fakadó, a hosszú távú
érdekeiket valóban veszélyeztető magas reálbéremelés
(elsősorban 2002-től), a monetáris politika az irreális
felértékelődéssel még versenyképtelenebbé teszi az
üzleti szektort. A hatékonysági követelmények
irracionálisan gyors emelkedése miatt a vállalati
jövedelmek drámai ütemben csökkenhetnek. Ennek
következménye munkahelyek tízezreinek megszűnése, a
beruházások látványos visszaesése (a feldolgozóiparban
máris -14,8 százalék), súlyos piacvesztés lehet. Ez a
folyamat végső soron a hosszú távú növekedés alapjait
ássa alá, és ekként még gyorsabban rontja a
költségvetési és a külső egyensúlyt, növeli az inflációs
nyomást.
S itt válik még
nyilvánvalóbbá az öszszehangolatlan fiskális, jövedelmi
és monetáris politika mindhárom elemének
tarthatatlansága. A gazdasági egyensúly - és különösen a
külső egyensúly - nagymértékű romlásának ugyanis az
infláció a beceneve. Ezt az inflációs feszültséget -
megint csak mérték kérdése - korlátozni lehet és kell,
de elnyomni, elfojtani, sőt a visszájára fordítani, a
gazdasági törvényszerűségeket figyelmen kívül hagyni
nem.
Súlyos hiba azt képzelni,
hogy miközben a gazdaságpolitika - s benne a monetáris
politika - minden alrendszere szisztematikusan ássa alá
a hosszú távú fenntartható növekedés feltételeit, akkor
egy kiemelt területen tartósan javulhat a gazdaság
egészségi állapotát jelző mutató, és tartósan csökkenhet
az infláció. (A tartós recesszió, visszaesés és defláció
esetét kivéve, de ugye ezt senki nem tekinti a
kicsattanó egészség jelének.)
Súlyos terhek
Az irreálisan szigorú
monetáris kondíciók legfeljebb ideig-óráig és
ésszerűtlen rövid és hosszú távú terhek vállalása -
munkahelyek tömegének elvesztése, a növekedés gyorsuló
lassulása, majd recesszióba fordulása, piacok elvesztése
stb. - mellett képes átmenetileg egy művi árstabilitás
felé mozdítani a folyamatokat. Az infláció olyan, mint a
lázas állapot. Az inflációt, akárcsak a lázat, elfojtani
lehet, de ettől a beteg állapota még tovább romolhat. Az
ugyancsak mielőbbi felülvizsgálatra és jelentős
korrekcióra szoruló fiskális (lakás-) és
jövedelempolitika egyensúlyt kikezdő hatását tovább
rontja az egyoldalú monetáris és árfolyam-politika.
Ezzel még nehezebbé és jóval fájdalmasabbá válik az
egyébként aligha elkerülhető gazdaságpolitikai váltás.
De törvényi kötelezettségének sem lesz képes eleget
tenni a jegybank, mert a voluntarista inflációcsökkentés
éles ellentétben áll a gazdasági folyamatokkal. A
jegybank felelőssége - igaz, nem egyedüli szereplőként,
de kitüntetetten - nem a rövid távú dezinfláció, hanem a
közép- és hosszú távú árstabilitás elősegítése. Az
árstabilitás mindenki által kívánatosnak tartott elérése
csak összehangolt gazdaságpolitika eredménye lehet. Ha a
szereplők nagy része felelőtlenül gázt ad, egy másik
része pedig veszettül nyomja a féket, attól még nem
nyerik vissza az uralmat a kocsi felett, hanem
felborítják azt.
Nem lehet kellően
hangsúlyozni: az árstabilitás elérése - mai
körülményeink között évi három-hat százalék - nem lehet
egyedül sem a kormány, sem a jegybank felelőssége. Ha a
fiskális, a jövedelmi és a monetáris politika egymással
és az egyensúlyi követelményekkel, valamint a gazdaság
törvényeivel szembefordul - ahogy ez 2000 vége óta
nálunk történik -, akkor sem az életszínvonal gyors
felzárkózását szolgáló fenntartható növekedést, sem
pedig az infláció ugyancsak fenntartható mérséklését nem
lehet elérni.
Az infláció művi
csökkentése kettős értelemben is romboló hatású.
Egyrészt a termelékenység változásától nagymértékben
elszakadó, és ezért tarthatatlan felértékelődés
értelmetlenül tovább rontja a versenyképességet, további
egyensúlyvesztést okoz, és növeli a jövőbeni infláció
veszélyét. Vagyis a jegybanki politika éppen eredeti
célját, a tartós árstabilitást nem éri el. Másrészt abba
a súlyosan téves illúzióba ringatja a közvéleményt és a
- nem szakember - politikai döntéshozókat, hogy a
költségvetés korlátlan költekezése, a jövedelmek
teljesítményekkel összhangban nem álló növekedése
nemcsak lehetséges, hanem még össze is hangolható az
árstabilitás vágyával. Ezzel az illúziókeltéssel sokáig
altatta azokat a józan erőket is - s hitem szerint ők
vannak többségben -, akik az infláció alakulásából, a
láz emelkedéséből könnyen rájöhettek volna arra, hogy
vajon az elmúlt két évben a "magyar csoda" haszonélvezői
voltak-e, vagy egy súlyosan hibás gazdaság- és
pénzügypolitika szenvedő alanyai lesznek.
Dr. Surányi György
egyetemi tanár,
a Banca Intesa közép-európai elnöke,
az MNB volt elnöke
A lap tetejére
Másodközlés! Forrás:
Népszabadság • • 2008. március 10.
A
jegybankok széles köre alkalmazza az ún. inflációs célt
követő rendszert. Ennek lényege négy pontba sűríthető:
1. Meg kell határozni az inflációs célt, ami vagy a túl
magasnak tartott inflációs ráta csökkentését jelenti,
vagy az árstabilitás mértékéül elfogadott, legfeljebb
kétszázalékos ráta megtartását. 2. Meg kell határozni a
cél teljesítéséhez rendelhető időtartamot, ami általában
másfél-két év. 3. Össze kell állítani egy inflációs
előrejelzésre alkalmas modellt, és az annak alapján
készített inflációs előrejelzést negyedévenként
(félévenként) a nyilvánossággal (a piaccal) közölni
kell. 4. Ha az előrejelzés az inflációs cél fölött van,
a jegybank szigorít (megemeli az alapkamatot), ha
alatta, lazít (csökkenti az alapkamatot).
E döntési szabály
egyszerűsége a kívülállóknak már-már gyanús lehet. Pedig
érvényes, de csak akkor, ha a jegybank feladata
kizárólag az árstabilitás elérése vagy megtartása.
Eddigi euró bevezetési
szándékaink. Az első csatlakozási céldátum 2008.
január 1., a második 2010. január 1. volt. Csak volt,
mivel az ERM II-ben (az euró "előszobájának" nevezett
árfolyamrendszerben) kötelezően eltöltendő kétéves
időszaknak ez év január 1-jén el kellett volna kezdődni.
Újabb, hivatalosan megerősített dátum nincs, szakértői
becslések szerint a legkorábbi lehetséges időpont
2013-2014.
Indokolt-e az
árstabilitás elérésének célkitűzése? A válaszom
egyértelmű: igen, de! Rendkívül lényegesnek tartom a
következő konkrét kérdésekre adható válaszokat, mert
azok nélkül az előbbi "igen" csupán általános,
semmitmondó felelet. A kérdések:
1. Továbbra is célszerű
feltételezés-e az árstabilitás 3 százalék körüli
rögzítése?
2. Képes-e a jegybanki
kamatpolitika az inflációs rátát - különösen egy kis
nyitott gazdaság esetében - erre a szintre "lenyomni"?
3. Mennyi idő alatt
célszerű az árstabilitási szintet elérni, azaz mikorra
szabad az árstabilitási szinttel azonos inflációs célt
kitűzni?
A három kérdés súlyos
gazdaságpolitikai és társadalompolitikai dilemmákat vet
fel.
A monetáris politika
célja és felelőssége. A háromszázalékos inflációs
célt mint szubjektív döntést lehetett "objektivizálni":
ha az uniós tagországokra jellemző fogyasztói árindex
1,5-2 százalék, és ha a feltörekvő országok gazdaságából
adódó "többletinfláció" 1-1,5 százalékra becsülhető,
akkor reálisan vállalható a 3 százalék körüli inflációs
ráta. Ez logikus magyarázat volt és eddig lehetett is.
Csakhogy az elmúlt hónapokban az olajár emelkedése
felgyorsult, már meghaladta a hordónkénti tőzsdei ár a
100 dollárt. Az olajárat késleltetve követi a gázár,
valamint a többi nyersanyag (vas, réz, nikkel stb.) ára.
A mezőgazdasági termékek múlt évi áremelkedése
feltételezhetően nagyrészt egyedi okokkal magyarázható,
de nem lehet figyelmen kívül hagyni az előrejelzéseket,
miszerint az agrártermékeknél tartós áremelkedés is lesz
majd. Emellett az iható minőségű víz szűkössége,
valamint a környezetkárosítás csökkentése érdekében
szükséges ráfordítások további tartós árnövekedéseket
okoznak.
Infláció 2007-2008-ban
(Forrás: Európai Bizottság)
|
2007. |
2007. |
2008. |
|
novemberi |
decemberi |
februári |
|
előrejelzés |
tény |
előrejelzés |
|
2008-ra (%) |
(%) |
2008-ra (%) |
Nagy-Britannia |
2,2 |
2,2 |
2,5 |
Franciaország |
1,7 |
2,8 |
2,4 |
Spanyolország |
2,9 |
4,3 |
3,7 |
Olaszország |
2,0 |
2,8 |
2,7 |
Németország |
2,0 |
3,1 |
2,3 |
Hollandia |
2,3 |
1,6 |
2,3 |
Lengyelország |
2,8 |
4,2 |
3,8 |
Euróövezet |
2,1 |
3,1 |
2,6 |
EU 27 |
2,4 |
3,2 |
2,9 |
Látható: három hónap
elteltével az uniós országok többsége nem elhanyagolható
mértékben felfelé korrigálta a 2008-as inflációs
előrejelzését. Milyen érv szólhatna Magyarországon a
változatlan 2008-as előrejelzés és a háromszázalékos
2009-es inflációs cél realitása mellett? Ilyen érvet nem
ismerek. Tételezzünk fel 3 vagy már egy javított 3,5
százalékos célt, miközben a monetáris politika
időhorizontján (pl. 2 éven) belül külső sokkok (olajár,
gázár, élelmiszerár nem várt emelkedése), valamint a
szabályozott árak (gázár, villamosenergia-ár,
tömegközlekedési tarifa) kiigazítása (emelése) okán
magasabb inflációs pályát kell az időszakos inflációs
jelentésben leírni, mint ami a korábbiban volt. Az
inflációs célkövetés steril logikája kamatemelésre
kötelezne, holott a változás kizárólag a monetáris
politika hatáskörén kívül eső sokkokra vezethető vissza,
és azokra a kamatpolitika nem hat. Pontosabban:
közvetlenül nem hat, viszont a kamatszint
emelésével a hazai valuta spekulációs kereslete olyan
mértékben növelhető, hogy a hazai valuta erősödéséből
adódó árfolyamszint az importár emelkedését fékezheti,
szélsőséges esetben meg is állíthatja. A magasabb
kamatszint azonban más irányú negatív hatásokkal járhat
(exportfékezés, beruházásfékezés, nem kívánatos
szerkezeti hatás, fogyasztási hitelek ösztönzése).
A szokásos kétéves
időszakra kitűzött irreális, vagy a külső sokkok alapján
nem módosított inflációs célt kamatpolitikai
kísérletekkel talán meg lehet közelíteni (véletlenül még
el is lehet érni), de a "mellékhatások" igen súlyosak
lehetnek. Például:
1. A gazdasági
növekedés visszaesése. 0,8 százalékos negyedéves
növekedési rátát követően egy kamatemelést nehéz
magyarázni, sőt még a korábbi kamatcsökkentés elmaradása
is inkább érdekes gazdaságtörténeti jelenség, mint
szakmai érvekkel alátámasztható döntéssorozat.
2. A hitelezési
gyakorlatban az eurósodás, a svájci frankosodás, a japán
jenesedés terjedése. A nemzetközi kamatszintet
jelentős mértékben meghaladó hazai kamatszinthez úgy
alkalmazkodnak a hitelpiac szereplői (bankok és
ügyfeleik), hogy a felvett hiteleket az alacsonyabb
kamatozású valutákhoz kötik, felvállalva az árfolyam
változásából eredő kockázatot is. A piac alkalmazkodása
ésszerű, de növeli a pénzügyi rendszer stabilitási
kockázatát, és meglepő módon a hitelállomány növekedésén
keresztül még az inflációs rátát emelő többletkeresletet
is generálhat.
3. Az államadósság
finanszírozásának kamatköltsége nő. A növekmény
egyik része "csupán" az állampapírban megtakarító
belföldi jövedelemtulajdonosok javára végbement
jövedelem-újraelosztás forrása, a másik rész az
állampapírba befektető külföldinek biztosít
kamattöbbletet.
4. A külföldi
befektetők spekulációs hajlandósága nő. Nem maga a
spekuláció a mellékhatás, a spekulációs piaci műveletek
a piaci likviditás szükséges feltételei. A probléma a
spekuláció elsődlegessé válása, az, hogy igen rövid
távon gyors ütemű és gyorsan ellentétes irányba forduló
piaci mozgások következnek be. Például: a túlzott
kamatfelár melletti erős árfolyam a kistermelő
exportőrök versenyképességét rontja, az olcsó import a
belső termelést korlátozhatja, s mindkettő csökkenti a
foglalkoztatottságot.
Mi a reális cél?
2007 januárjától érvényes a háromszázalékos inflációs
cél. 2007-ben az éves átlagos infláció 8 százalék volt
és az év minden hónapjában meghaladta a kitűzött 3
százalékot. 2008-ra a legfrissebb előrejelzés az első
negyedévre 7 százalék, a negyedikre 4,7 százalék, így
ismét nem teljesülhet az év egyik hónapjában sem a 3
százalékos cél. 2009-re is kétséges a cél
teljesíthetősége, az előrejelzés negyedévenként 4,0;
3,8; 3,5; 3,2 százalék. A rossz monetáris politika lenne
a nem teljesítés oka? Nem. Hanem a rosszul kiválasztott
cél. Az inflációs kritériumot teljesíteni kell, de nem
feltétlenül 2 év alatt. Ha a célkitűzés reális, kétéves
ciklusok sorozatán keresztül az inflációs ráta fokozatos
csökkentésével a háromszázalékos szint elérhető három,
négy, netán öt év alatt. Így a célkitűzés, mert reális,
teljesíthető. Sőt, ekkor nem kell, hogy a monetáris
döntéshozó ellentmondásba kerüljön a kissé mereven
megfogalmazott jegybanktörvénnyel. Az árstabilitás
elérése elsődleges cél lehet, de nem feltétlenül 2 vagy
3 év alatt, hanem a reálisnak becsülhető időtartam
végére.
Ki határozza meg a
kétéves ciklusok reális inflációs célját? A
kormány, a monetáris tanács vagy a kormány és a
monetáris tanács együtt? Magyarországon nincs
szabályozva a döntési kompetencia, a törvény még
egyeztetési kötelezettséget sem ír elő. Az ötletszerűen
kijelölt euróbevezetési dátumok, az ahhoz rendelt
konvergenciapályák, majd a kötelezővé tett éves
konvergencia jelentések automatikussá tették a
háromszázalékos cél kitűzését. A monetáris politika
kétéves ciklusaihoz rendelt inflációs célok realitásával
külön nem foglalkozott sem a kormány, sem a jegybank. A
törvényi szabályozás - ma még úgy tűnik - nem
felesleges.
Befejezésül, a demagógia
vádját kikerülve, csupán két válasz nélkül hagyott
kérdést tennék fel. Szabad-e a gazdaságpolitika és a
társadalompolitika egészét az államháztartási hiány
lehető leggyorsabb csökkentéséért feláldozni?
Megengedhető az inflációs cél erőltetett, a globális
fejleményektől független elérése érdekében a
versenyképességet erőteljesen gyengítő árfolyam
erősödését segíteni?
Az itt leírtak kizárólag a
szerző véleményét tükrözik. A szerzőt véleménye
kifejtésekor jogi és etikai szabályok is korlátozták.
Bánfi Tamás
A szerző tanszékvezető
egyetemi tanár, az MNB monetáris tanácsának tagja
A lap tetejére
Másodközlés! Forrás:
Népszabadság • • 2008. május 21.
Simor András, az MNB
elnöke, Veres János pénzügyminiszter és Surányi György,
a CIB bank mostani és az MNB korábbi elnöke Friderikusz
Sándor műsorában vitatták meg Simor Népszabadságban
megjelent írását. Surányi szóba hozta az MNB kamat- és
árfolyam-politikájának káros hatásait, amire a
jegybankelnök a még Járai Zsigmond által kidolgozott
szokásos, de döbbenetesen téves választ adta: "a forint
nem értékelődött fel reálértékben többet, mint
Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, és a
nettó export sem teljesített rosszabbul, mint ezekben az
országokban. Tehát nem áll meg az, amit Surányi György
mond."
Márpedig: a költségvetési
hiány és a túlméretezett újraelosztás mellett éppen az
MNB monetáris politikája a magyar gazdaság
kibontakozásának harmadik kerékkötője.
Miközben a jegybank a
nyilatkozatok szerint rendületlenül az infláció
visszaszorításán fáradozik, valójában egyenesen növeli
az inflációt. A negatív - az infláció szintjétől
elmaradó - kamatszint közismerten inflációt gerjeszt,
mert előnyben részesíti a fogyasztást a
takarékoskodással szemben. Ha valami többe fog kerülni
egy hónap múlva, mint ma, jobban járunk, ha megvesszük -
vagy a bankból kivett, illetve oda be nem tett
pénzünkön, vagy hitelből -, föltéve hogy a kölcsönre
fizetendő, illetve a betétünkre kapható kamat kisebb,
mint a várható áremelkedés.
Immár hosszú évek óta ez a
helyzet. A devizaalapú hitelek kamatköltségei elmaradnak
az infláció szintjétől, tehát ésszerű hitelből fedezni a
fogyasztást. Ráadásul az MNB kamatpolitikája biztosíték
az adósnak a leértékelés veszélyével szemben, mi több,
ha szerencséje van, a felértékelt forint leértékeli a
kölcsönét. Az erős forint költségeit, azaz a forintkamat
kiadásait pedig viselje a költségvetés, tehát az állam.
(Mellesleg, mi ez, ha nem az MNB saját gyártmányú
újraelosztása?)
Ma már a háztartások
hitelállományának közel kétharmada, a teljes
hitelállománynak pedig a háromnegyede devizaalapú.
Hogyan képzeli el az MNB az infláció visszaszorítását,
amikor korlátlan teret ad a hitelből gerjesztett
keresletnek? Persze az MNB-nek igaza van abban, hogy a
költségvetési hiány az infláció egyik fontos oka, de
arról mélységesen hallgat, hogy a 10 500 milliárd (!)
forintos fogyasztói hitelállományt kiengedte a monetáris
politika hatásköréből, mivel a forintra vonatkozó
kamatdöntések nem érintik a devizahitelek kamatait.
Mindaddig, amíg a nemzetgazdaság hitelállományának java
nem tárgya a monetáris politikának, valójában nincs
monetáris politika, s az MNB nem biztosíthatja az
árstabilitást.
A jegybankelnök válasza
Surányi felvetésére súlyos szakmai tévedéseket
tartalmaz. Először is teljesen mindegy, hogy a forint
reálfelértékelése miként fest más valutákéval
összehasonlítva, ha egyszer a forint árfolyama a
kirívóan magas forintkamatok miatt nem felel meg a
nemzetgazdaság teljesítőképességének. A szlovák korona
felértékelődése hátterében pl. ott van a magas gazdasági
növekedés, a forinté mögött pedig csupán az
indokolatlanul felemelt alapkamat. És annak sincs
értelme, ha például egy alulértékelt és egy eleve
felülértékelt valuta árfolyamának alakulását hasonlítjuk
össze. Másodszor, a baj nem az exporttal van, hiszen
annak több mint 80 százalékát a multik állítják elő,
akikre a forint árfolyama kevéssé hat, hanem az olcsó
importtal, ami elveszi a levegőt a hazai piacra termelő
ipartól és mezőgazdaságtól. Harmadszor: ha Simor azt
akarja sugallni, hogy a felértékelt forint nem rontja a
honi termelők versenyképességét, akkor beismeri, hogy az
MNB monetáris politikája eredménytelen. A monetáris
politikának ugyanis mindössze két lehetősége van az
infláció korlátozására: csökkentheti a keresletet azzal,
hogy megdrágítja a hitelt - amivel a devizahitelek
esetében, mint láttuk, az MNB nem foglalkozik - és/vagy
olcsóbbá teheti az importot azzal, hogy felerősíti a
forintot, ami viszont, Simor szerint, nem cél. De ha a
magas forintkamat nem drágítja meg a hitelt és nem
erősíti fel a forintot, akkor mégis milyen úton kívánja
az MNB elérni az inflációs célt?
A PM becslése szerint
minden fél százalék kamatemelés 50 milliárd forint
pluszkiadást jelent a költségvetésnek - többnyire a
külföldi kötvénytulajdonosok javára. Ha ez igaz, akkor
az MNB - a fentiek alapján vagy káros, vagy hatástalan -
monetáris politikája évente mintegy 250-300 milliárd
forintunkba kerül.
Ha az MNB nem a kormány
hitelességét, hanem az inflációt szeretné leépíteni,
azonnal gátat vetne a devizahitelek további
növekedésének. Előírná a megfelelő méretű banki
tartalékokat, aminek következtében a forint- és a
devizahitel közötti kamatkülönbözet eltűnne, az infláció
lassulna, az MNB szépen csökkenthetné az alapkamatot, és
a költségvetés föllélegezhetne. De hát mint tudjuk, az
MNB független, ami a magyar gyakorlatban azt jelenti,
hogy azt tesz velünk, amit akar.
Róna Péter
A lap tetejére
Másodközlés! Forrás:
Népszabadság • • 2008. június 7.
Szabad-e az infláció
letörése érdekében a jegybanki kamatemelés eszközéhez
folyamodni, ha tudjuk, hogy e lépés mérséklőleg hat a
gazdasági növekedés ütemére, és azt is tudjuk, hogy
pillanatnyi növekedési teljesítményünk korábbi
önmagunkhoz, a térséghez, Európához, a világhoz képest
elégtelen? Ez az a kérdés, amit szűkebb szakmai körökön
kívül ma már mind gyakrabban feltesznek politikusok,
közírók, exportcégek vezetői, kis- és nagybefektetők,
érdeklődő állampolgárok, olyanok, akiknek devizahitelük
van és olyanok is, akiknek a munkahelyük van veszélyben.
És felteszik maguknak ezt a kérdést a monetáris
politikai döntéshozók is, akik közvetlen szakmai
feladatukat (az árstabilitás elérése) a gazdaság
legmagasabb hosszú távú teljesítménye céljának
alárendelve, ezen cél elérésének "helyi
megvalósítójaként" gyakorolják. Az ő rövid válaszuk a
kérdésre: három kamatemelés az elmúlt három hónap során.
Valamivel bővebb választ a
döntésről szóló sajtóközlemények, interjúk, publikus
jegyzőkönyvek adnak. Célszerű lehet azonban
részletesebben is megismertetni azt a gondolkodási
keretet és azokat a konkrét megfontolásokat, amelyek e
döntések mögött állnak. Hozzátéve: a döntések többségi
alapon születtek, és a többségi véleményhez is különböző
egyéni utak vezetnek. E sorok írója egyetértő
szavazatával támogatta ezeket a döntéseket, ám az
alábbiakban kifejtettek - nem a monetáris tanács
véleményét, nem is az elmúlt hónapok kamatdöntései
mögötti többségi véleményt - csak saját nézeteit
tartalmazzák.
A jegybank 2001 óta
inflációs célkövető rendszert működtet. Ez dióhéjban azt
jelenti, hogy a jegybank és a kormány közösen
"megkeresik" azt a - strukturális tényezők, hosszú távú
világpiaci ártrendek stb. által meghatározott -
legalacsonyabb inflációs értéket, amely mellett a
potenciális - azaz az erőforrások legjobb hasznosulását
biztosító - növekedés megvalósítható. Ez az ún.
inflációs cél, amelynek elérését a jegybank immár
önállóan, a rendelkezésére álló monetáris politikai
eszköztár felhasználásával igyekszik biztosítani. A
monetáris tanács hónapról hónapra értékeli az inflációs
folyamatokat, és amennyiben a középtávon (5-8 negyedév)
elérendő céltól eltérő infláció kialakulását érzékeli,
úgy - alapesetben - kamatot emel vagy csökkent.
Az optimális eredmény
elérésének feltétele a helyes célmeghatározás, a pontos
előrejelzés, az éppen megfelelő - nem túlzott vagy
elégtelen mértékű - monetáris politikai válasz a cél és
a várható infláció eltérése esetén. Sőt, mint látni
fogjuk, létezik olyan eset, amikor a monetáris
politikának az a helyes döntése, amikor tudomásul veszi
a cél nem teljesülését.
Ha túl alacsony cél
elérésére tör a jegybank, túlzott monetáris szigort, túl
magas kamatszintet, túl erős árfolyamot kell
fenntartania, és ezzel a növekedést a lehetségesnél
(potenciálisnál) alacsonyabb szintre szorítja. Ha túl
magas célt határoz meg, akkor a lehetségesnél magasabb
infláció, az azzal járó magasabb bizonytalanság,
kiszámíthatatlanság szintén a potenciális alatti
növekedési értéket eredményezhet. A célmeghatározás
tehát kulcskérdés. Magyarországon a cél számszerű
értékét illetően sosem volt teljes szakmai konszenzus.
Az ezzel kapcsolatos vitát - amit csak egy külön cikk
keretében lehetne lefolytatni - azonban egyre inkább
felülírja az élet. A megváltozott világgazdasági
környezetben ma már nem az a fő kérdés, hogy
Magyarország adottságai mellett helyes volt-e a 3%
inflációs cél meghatározása. Azok közül, akik szemében
helyes volt (e sorok írója ezek közé tartozik), némelyek
(e sorok írója nem tartozik ezek közé) ma már
megkérdőjelezik e cél fenntarthatóságát. Az eredeti
inflációs célok ugyanis számottevően alacsonyabb olaj-
és élelmiszerárak mellett fogalmazódtak meg. Ma még nem
látjuk pontosan, hogy a száguldó olajárak egy
"olajbuborék" tünetei, amelynek kipukkanása után
jelentős ármérséklődés következik, vagy a világgazdaság
átrendeződésével - Kína és a Távol-Kelet magas
növekedésével - összefüggő tartós folyamattal van-e
dolgunk. Kevésbé vitatott, hogy a bioenergia térhódítása
és a távol-keleti, megnövekedett élelmiszer-kereslet
tartósan
- értsd: éveken keresztül - megemeli az élelmiszerek
inflációját. Ennek következtében a jegybankok a
következő választási lehetőségek előtt állnak: 1. A cél
és az inflációs kilátások eltérését tapasztalva emelik
kamataikat az eltérés mérséklése érdekében. 2. Tudomásul
veszik a cél nem teljesülését, és megmagyarázzák, hogy
az a monetáris politika számára nem befolyásolható
okokból következett be. 3. A tartósan megváltozott
árfolyamatoknak megfelelő mértékben megváltoztatják
(megemelik) a célt.
A célok nincsenek kőbe
vésve, megváltoztatásuk csak nagyon nyomós esetben,
végső megoldásként jöhet szóba, de a téma nem lehet tabu
a jegybankok számára. E téren két tévedést követhet el
egy jegybank: nem lép a cél megváltoztatásával, amikor
már lépnie kellett volna; vagy túl korán lép.
Megítélésem szerint pillanatnyilag nem rendelkezünk
elégséges ismerettel a világpiaci árfolyamatok
természetének megváltozásáról. Ezért a második tévedés
elkövetése jobban fenyeget bennünket.
Az inflációs cél ideális
esetben az a horgony vagy tájékozódási pont, amelyhez a
gazdasági szereplők saját várakozásaikat és még inkább
cselekvéseiket igazítják. Ha hitelesnek tartják a
jegybankot, akkor feltételezik, hogy a jegybank megteszi
a tőle telhetőt a cél elérése érdekében. Ha viszont azt
tapasztalják, hogy ha nem is kisebb hullámokra, de erős
széllökések hatására a horgony odébb mozdítható, akkor
elveszik a biztos tájékozódási pont, a képzelet
szabadabban szárnyalhat a jövőbeli inflációval
kapcsolatban, és nagy valószínűséggel ez a szárnyalás
ténylegesen is felfelé mozdítja az inflációt. A fenti
logika szellemében az olajbuborék kipukkanását, a kínai
gazdaság esetleges lelassulását követő általános
termékpiaci áreséskor a jegybankoknak újra meg kellene
változtatniuk az inflációs célt. Ez esetben maguk a
jegybankok állítják elő azt, ami az inflációban a
legrosszabb: a kiszámíthatatlan változékonyságot. Ezért
elhamarkodott és felelőtlen lépés volna az inflációs cél
módosítása Magyarországon. Nem véletlen, hogy a
világpiaci ártrendek megváltozása óta hivatalos
megnyilatkozók közül mindössze egyetlen országban
(Törökország) beszélnek ennek szükségességéről.
Magyarországon a 2006. évi
kormányzati kiigazító csomag intézkedéseinek árfelhajtó
hatása a várakozásoknak megfelelően egy-másfél év alatt
lecsengett. Az ez év elejétől remélt erőteljes
dezinflációt azonban új keletű árfelhajtó hatások nem
engedik kibontakozni. Ezek részben belső, részben külső
eredetűek. A hazai energiapiaci szabályozási
környezetben végrehajtott változtatások jelentős
áramár-emelkedéssel jártak a termelői szférában. Tavaly
nyártól pedig ugrásszerűen emelkedtek a világpiaci
élelmiszerárak, az olajárak dübörgése pedig nem
csendesedik. A jegybank inflációs előrejelzései február
óta a célt számottevően meghaladó inflációt mutatnak a
monetáris politika számára mérvadó 5-8 negyedéves
időhorizonton. (Ennél rövidebb időre a monetáris
politikai eszköztár már alig van hatással, a távolabbi
időszakra vonatkozó előrejelzések pedig nem eléggé
megbízhatóak.)
Egy-egy külső eredetű,
átmeneti hatású, a jegybank számára befolyásolhatatlan
áremelkedést nem kell kamatlépésnek követnie az
inflációs célkövetés rendszerében sem. Az ilyen eredetű,
időszakos és kivételes eltérést a céltól tudomásul veszi
a jegybank, megérti a közvélemény, ettől nem rendül meg
a bizalom a jegybank inflációs cél iránti
elkötelezettségével kapcsolatban. A hangsúly az
átmenetiségen van. Azon, hogy egy-egy ilyen sokk
lecsengését követően az élet viszonylag gyorsan
visszatér a normális kerékvágásba. Az olyan jegybank
esetében - ilyen a magyar jegybank -, amelyik az egyik
sokk lecsengését követően szinte azonnal egy újabbal
szembesül, miközben az infláció a korábbi sokkok
következtében akár lényegesen is a cél fölött tanyázik,
és ráadásul - nem utolsósorban az előbbiek miatt - a
szóban forgó jegybank nem volt képes magas hitelességet
elérni, a rövid sokk passzív tűrése kockázatos. Nem
lehet az inflációs cél melletti elkötelezettségről
meggyőzően beszélni úgy, hogy évről évre, szinte minden
évben azt kell megmagyarázni, hogy éppen most miért
magasabb a tényleges infláció a célnál.
A pillanatnyi helyzet ennél
is nehezebb. A magyar jegybank nem egy újabb,
átmenetileg, többé-kevésbé pontosan belátható ideig ható
sokkal szembesül. Az olaj- és élelmiszerárak tartósabban
is magasabb növekedési pályán maradhatnak. Félő, hogy
monetáris politikai válaszok nélkül a jövőben tartósan
lesz cél fölött az infláció. Van, aki azt gondolja, hogy
ez ténylegesen is így fog történni sok országban, és
akkor nekünk nincs miért aggódnunk. Talán az EKB sem éri
el célját. Quod licet Iovi, non licet bovi. Ugyanaz a
jelenség, amitől az EKB hitelessége még nem sérül
számottevően, nekünk - eltérő előéletünk, kevésbé mély
gyökereink okán - jóval nagyobb kárt okozhat. Az
inflációs cél tájékozódásipont-szerepét nemcsak úgy
veszítheti el, ha ide-oda mozgatják, hanem úgy is, ha a
cél fix, a tényleges infláció viszont elszakad tőle,
ezáltal a cél maga nem tájékoztat az infláció jövőbeli
alakulásáról, ennek megfelelően pedig az ilyen célt
senki nem veszi komolyan.
A jegybank kamatemelő és
ezen keresztül árfolyam-erősítő lépésekkel
semlegesítheti az importált inflációs többlet egy részét
vagy egészét. Azt is mondhatjuk, hogy a növekedés
érdekében is cselekszik a jegybank, amikor
megakadályozza, hogy a teljes külső ársokk rázúduljon a
magyar gazdaságra. A kamatemeléseknek persze nem addig
kell tartaniuk, amíg az infláció tényszerűen le nem
csökken a kívánt szintre. A mindenkori kamatdöntést a
korábban megtett lépések hatásainak elemzése, a bejövő
új információk értékelése alapján hozza meg a jegybank.
Az elmúlt hónapok kamatlépéseinek bírálói szerint az
erősebb forint fékezi az export növekedését, a kisebb
exportdinamika következtében kisebb lesz a
beruházásnövekedés, az olcsóbbá váló import kiszorít
hazai termelőket a hazai piacról, ami munkahelyek
megszűnéséhez vezet. A jegybanki kamatemelés
következtében megemelkedő rövid lejáratú
állampapírhozamok drágítják az államadósság
finanszírozását, és az emelkedő kamatkiadások
veszélyeztethetik a deficitcélok teljesülését is. Hát
akkor valóban olyan nagy baj, ha magasabb az infláció?
Nem az-e a nagyobb baj, ha az infláció leszorításáért
alacsonyabb növekedéssel és magasabb költségvetési
deficittel fizetünk?
Nem ezek a jó kérdések.
Akkor kerülhetünk közelebb a valós dilemmákhoz, ha
tudnánk, hogy mekkora mértékű dezinflációért mekkora
mértékű növekedési áldozattal és többletdeficittel
fizetünk. Akkor - valamilyen értékválasztás alapján -
ki-ki megmondhatja, hogy a több körte megéri-e a
kevesebb almát. Másrészt azt is tudni kell, hogy az
inflációs cél feláldozása valamekkora ma realizálódó
növekedési előnyért, milyen növekedési áldozattal jár a
hoszszabb távra "bevállalt" magasabb infláció révén.
A dezinflációnak és a
kedvezőtlen, rövid távú növekedési hatásoknak azt a
kombinációját érdemes választani, amely mellett a
gazdaság hosszú távú fejlődése a leggyorsabb. Arra a
szintre érdemes levinni az inflációt, akár rövid távú
növekedési áldozatok révén, amely mellett hosszabb távon
a legmagasabb növekedés érhető el. Ezt a szintet mai
tudásunk szerint az árstabilitás jelenti. Amikor tehát a
jegybank az árstabilitás megteremtésére tör, akkor az
elérhető legmagasabb hosszú távú növekedés - egyik -
feltételének megteremtésén dolgozik. Létezik persze
olyan rövid távú költség (társadalmi ár), amely mellett
jó szívvel nem vállalható a hosszú távú nyereség sem. A
növekedés rövid távú összeomlása biztosan nem vállalható
az árstabilitás és ezen keresztül a lehető legmagasabb
hosszú távú növekedés elérésének kedvéért sem. "Hosszú
távon mind halottak vagyunk." De valóban erről lenne
szó? Ilyen drámaiak lennének a magas kamatszint és az
erős árfolyam azonnali következményei?
A jegybanki kamatemelés
következtében - a rövid lejáratú állampapírok
megemelkedett hozamszintje miatti megnövekedett
kamatkiadások révén - valóban keletkeznek költségvetési
többletkiadások. Érdemes azonban azt is figyelembe
venni, hogy az államadósság jelentős része
devizaadósság, aminek forintban kifejezett
finanszírozási terhei az erősebb árfolyam következtében
alacsonyabbak lehetnek. Másrészt a jegybanki kamatemelés
kedvező piaci fogadtatása esetén mérséklődhetnek is a
hosszú lejáratú hozamok és ennek következtében az ezen
papírokkal kapcsolatos kamatkiadások is.
A magyar gazdaság
növekedési problémáinak két fő forrása van: a piacok
elégtelensége és a versenyképesség romlása. A
piacprobléma részben a 2006. évi kiigazító intézkedések
miatti fogyasztáscsökkenés eredménye. Külső piacainkat
pedig az amerikai ingatlanpiaci válság nyomában fellépő
gazdasági lassulás érinti hátrányosan. Versenyképességi
bajaink a gazdaság túladóztatásából, oktatási-képzési
rendszerünk színvonal-, szerkezeti és alkalmazkodási
problémáiból, a tartósan gyenge beruházási
tevékenységből, az elégtelen mértékű K+F tevékenységből
stb. fakadnak. Egy mainál számottevően gyengébb árfolyam
előnyökhöz juttatná az exportőröket, ám a magasabb
infláció miatti magasabb bérköltségek, magasabb egyéb
költségek ezt a nyereséget rövid időn belül fel is
emésztenék. Ezért alig lenne jobb a növekedési helyzet,
ha 100 bázisponttal alacsonyabb lenne a kamatszint, és
25 Ft-tal többet kéne adni egy euróért. (Írjuk a
jegybank számlájára a teljes árfolyam-erősödést! Azaz
tekintsünk el attól, hogy a forint ténylegesen
bekövetkezett felértékelődésében jelentős szerepe
lehetett a szlovák eurócsatlakozás előrehaladásának, a
felzárkózó gazdaságokkal kapcsolatos kockázati megítélés
módosulásának, az ingatlanpiaci válság okozta félelmek
oldódásának stb.) Ráadásul az erősebb árfolyam - a
devizahitelek alacsonyabb törlesztőrészletein keresztül
javítva a háztartások jövedelmi helyzetét - akár
fogyasztásélénkítő hatást is kifejthet. Mint ahogy a
gyengébb árfolyam emiatt és az importált termékek
magasabb árszintjén keresztül mérsékelheti is azt. Durva
becsléssel - a bekövetkezett jegybanki kamatlépések
elmaradását feltételezve - 10 százalékkal gyengébb
árfolyam önmagában 1 százalékponttal magasabb inflációt
okozna egyéves időhorizonton. Ehhez járulna az a
vélelmezhetően jelentős többlet, amit a jegybank
inflációs elkötelezettségének megkérdőjeleződése miatti
romló inflációs várakozások okoznak. Mindebből arra
következtethetünk, hogy a növekedés élénkítésére, a
növekedést ténylegesen lefékező tényezők fennállása
esetén a kamatpolitika alkalmatlan eszköz. Hol tartanánk
most, ha nem került volna sor az elmúlt időszak
kamatlépéseire? Kis nyereség a növekedési oldalon, nagy
veszteség az infláció oldalán - ez volna a mérleg.
Ráadásul a rövid távon keletkező növekedési nyereséget a
hosszabb távon magasabb infláció miatti magasabb
költségek gyorsan fel is morzsolnák.
Bihari Péter
A szerző az MNB
monetáris tanácsának tagja
A lap tetejére
|